slim
samen
werken

Agile Games: waarom het nuttig is (+3 voorbeelden)

Wat is nu een betere manier dan spelenderwijs leren? En juist als we volwassen zijn vergeten we dit zo vaak. Spelen is leuk en draagt bovendien bij aan een meer open houding richting verandering. Laat dat laatste nu juist zo essentieel zijn bij de implementatie van Agile werken. Agile Games helpen je bij het introduceren van Agile werken zonder dat je men direct wegduwt omdat de verandering te groot is.

3 Agile games voorbeelden

Waarom Agiles Games nuttig zijn

Spelenderwijs met Agile leren werken wakkert daarnaast ook meer enthousiasme, teambuilding en bovenal plezier aan. Blije teams en teamleden zijn gemotiveerder als zij mogen experimenteren en de veilige ruimte krijgen om fouten te durven maken. Simulaties en spellen bieden de juiste kaders om hier invulling aan te geven.

Kortom, Agile Games dragen onder andere bij aan het verhogen van:

  • Enthousiasme en plezier
  • Betrokkenheid
  • Creativiteit
  • Relativeringsvermogen
  • Het teamgevoel
  • De mate van oplossingsgerichtheid
  • Het stapsgewijs veranderen op een veilige manier

Voorbeelden van Agile Games

Het scala aan Agile Games is eindeloos, belangrijk is om te begrijpen wanneer je welke inzet. Tevens is de frequentie belangrijk: is het een eenmalige game of wil je het onderdeel maken van de cultuur? Hierbij volgen een drietal voorbeelden.

1.   Papieren vliegtuigjes spel

Tijdsduur: 30-45 min.

Aantal spelers: minimaal 4

Leerdoel: werken met timeboxes en itereren

Rollen: Product Owner, Developers en Scrum Master

Voorbereiding: Verdeel het team in subgroepen en geef ze allemaal een stapel papier. Bepaal met de teams welke afstand minimaal door de vliegtuigjes afgelegd moet worden. Het doel is om zoveel mogelijk papieren vliegtuigjes te maken als mogelijk om ze vervolgens over de finishlijn te krijgen. Alleen de vliegtuigjes die dit halen krijgen punten. Zorg voor teamlogo’s om de vliegtuigjes later te herkennen!

Kern van het spel: Verdeel het spel in korte Sprints met een totale duur van 10 minuten. Vervolgens ga je alle Agile Meetings uitvoeren en tussentijds aan de slag met het vouwen van de vliegtuigjes. Hanteer de volgende tijdsblokken:

  • Sprint Planning 3 minuten (bespreek ook hoeveel vliegtuigjes er geproduceerd kunnen worden!)
  • Bouwen en testen 3 minuten (DOEN!)
  • Review 1 minuut (vliegtuigjes gooien)
  • Retrospective 3 minuten (wat werkte wel en niet, hoe is de kwaliteit etc.)

Herhaal dit proces een aantal keer. En dan is natuurlijk de grote vraag… Wie is de winnaar? Is dat het team met de meeste vliegtuigjes over de finishlijn, óf juist het team met de mooiste reflecties en leermomenten? ;)

2.   Chocoladereep spel

Tijdsduur: 5 minuten

Aantal spelers: minimaal 4

Leerdoel: stakeholder management & feedback en itereren

Rollen: Product Owner en klanten

Het doel van deze game is vrij eenvoudig, je produceert een chocoladereep gebaseerd op de input van je klanten, oftewel op een Agile wijze. Er is 1 Product Owner en alle andere spelers zijn klanten. De Product Owner dient een waardevolle chocoladereep op te leveren waar klanten van houden, bestaande uit hun favoriete type (melk, wit, puur), vulling, topping en elke andere speciale feature of smaak (denk ook aan biologisch bijvoorbeeld).

Kern van deze Agile Game: In het spel voer je verschillende iteraties uit waarbij de Product Owner telkens weer feedback ophaalt bij de klanten over verschillende elementen van de reep. Gedurende de eerste ronde vraagt de Product Owner naar een duimpje omhoog of omlaag voor elk type chocola. Vanuit daar komt een besluit. Dit besluit wordt meegenomen, uitgediept tot voldoende duidelijk is hoe het eruit ziet en vervolgens aan de volgende iteraties gestart kan worden (vulling).

Een aaneenschakeling van iteraties kan er dus zo uit komen te zien:

  • Type chocola
  • Vulling
  • Topping
  • Speciale onderdelen
  • Etc.

Het spel is afgelopen als er een chocoladereep gecreëerd is die het merendeel van de klanten als waardevol ervaart.

Waarschuwing: denk eraan om ook een échte chocoladereep mee te nemen, dit spel zorgt ervoor dat het water je in de mond loopt.

3.   Munten-spel

Tijdsduur: 20 minuten

Aantal spelers: 5-7 spelers

Leerdoel: zelforganisatie en focus

Rollen: Scrum Master, Developers, Product Owner en klant

Het doel van deze game is om te herkennen wanneer je focust op te veel verschillende dingen op hetzelfde moment. Het verliezen in multitasking is een goede eyeopener die je tijdens dit spel leert ervaren.

Voorbereiding: je hebt 20 munten nodig en een stapeltje kleingeld: 5x 5 cent, 5x 10 cent, 5x 20 cent en 5x 50 cent. Je verdeelt het team in verschillende rollen: Scrum Master, Developers, Product Owners en een klant. Elke Developer heeft een Product Owner nodig die nauw met hem/haar in contact staat. Het is van belang dat de product owner de ‘wat’ goed overdraagt (mocht de Product Owner teveel willen invullen, dan kan dit worden aangekaart tijden de Retrosective).

Kern van het spel: leg alle munten recht voor één Developer en zorg ervoor dat elke munt met dezelfde kant naar boven ligt (dus alles kop of alles munt naar boven). De Developer mag maar 1 hand gebruiken (voorkeurshand) om alle munten om te draaien. Hierna schuift hij/zij alle munten door naar de volgende Developer, die hetzelfde doet; namelijk alle munten weer de andere kant op draaien, met wederom 1 hand. De laatste Developer draait wederom de munten om met 1 hand naar allemaal dezelfde kant en schuift ze dan door naar de klant.

De Scrum Master houdt bij hoelang het duurt voordat elke Developer zijn taak afrond voor hun individuele stuk. De klant neemt de tijd op van het begin tot het moment dat alle 20 munten geleverd zijn.

Herhaal dit een paar keer. Na elke iteratie houd je een korte reflectie om te bepalen wat beter kan (gefaciliteerd door de Scrum Master), welke nieuwe regels geïmplementeerd worden (bijvoorbeeld de batch-hoeveelheid reduceren) om uiteindelijk na 2-3 iteraties de game te beëindigen. Een mogelijke verbetering is het verkleinen van batches dat men in staat stelt sneller bij de klant op te leveren.

Plan het in!

Alleen al het lezen van deze Agile Games zorgt voor een dosis plezier. Dus gun ook vooral het team hier echt tijd aan te spenderen. Dit kan al in een tijdsbestek van 10 minuten, welke bovendien energie voor 10 teruggeeft voor het soms complexe werk wat erna te doen staat. Het is dus een kwestie van gewoon inplannen, pak hier de Retrospective voor of doe het voorafgaand aan een van de andere sessies (voor/start van de Refinement is ook een slim moment!). Veel plezier!

Benieuwd hoe Agile Scrum Group jouw organisatie verder kan helpen? Bekijk onze training of neem contact op via 020 2614 195 of Info@agilescrumgroup.nl en we praten verder over de mogelijkheden. 

Ook interessant:

Over de auteur: Willemijn van Lier

Willemijn is Zelforganisatie- en Agile Coach. Haar passie om teams in beweging te krijgen is merkbaar zodra ze de ruimte binnen stapt. Zij benadrukt dat vertrouwen, autonomie en purpose de basis vormen voor succesvolle teams. Dit stimuleert dat teams zelf de verantwoordelijkheid voelen om gezamenlijke resultaten te behalen. Willemijn vertaalt makkelijk theorie naar praktijk; actie wakkert het leervermogen aan en daarmee de potentie om als team te groeien.