slim
samen
werken

Hoe gebruik je feedforward in plaats van feedback? [incl. werkvorm]

Als Scrum Master is het bevorderen van de samenwerking in het Scrum team een belangrijk aspect. In het kader van teamsamenwerking horen we vaak de term “feedback” vallen. Dit wordt ingezet als methode om te groeien als individu en als team. In de praktijk blijkt echter dat het goed geven van feedback nog niet zo makkelijk is. Feedback kan makkelijk als kritiek worden opgevat, waardoor het soms juist contraproductief werkt. Goed feedback geven is een hele kunst. Een net wat andere manier om met elkaar te werken aan gedragsverbeteringen, is “feedforward” vandaag leg ik uit waarom je als Scrum Master dit zou willen toepassen.

Het gebruik van feedforward

Wat is feedforward?

De naam zegt het al: daar waar je met feedback terug kijkt, (het gaat over gedrag dat al geweest is) kijk je met feedforward vooruit. Het is bedacht door Marshall Goldsmith die dit al met tienduizenden mensen heeft gedaan.

Feedforward is makkelijk en heeft effect op vele manieren. Niet alleen leren mensen iets over hun eigen gedrag en hoe dat te verbeteren, ook helpt het in het bouwen aan vertrouwen in een team en helpt het om te leren luisteren zonder oordeel. Mijn ervaring is dat mensen het fijn vinden om feedforward oefeningen te doen.

De enige kanttekening is dat mensen wel enigszins een growth mindset nodig hebben. Als je niet gelooft dat je kán veranderen, als je vastzit in denkpatronen en denkt dat er “toch nooit iets verandert”, dan is daar eerst werk te verrichten.

Hoe gaat feedforward in zijn werk?

Feedforward geven is vrij eenvoudig. Het belangrijkste dat je nodig hebt is wat tijd en ruimte. Zet je werk even aan de kant en focus op deze oefening. De Retrospective is daarom een goede gelegenheid om dit te doen. Maar je zou ook met het team een ander moment kunnen inplannen.

Allereerst: er zijn maar een paar regels van feedforward:

  1. letting go of the past
  2. listening to suggestions without judging
  3. learning as much as you can
  4. helping as much as you can

Uitvoering van de oefening:

  • Stel een begeleider aan (Scrum Master?) die de Timebox en spelregels in de gaten houdt.
  • Maak groepjes, 4 of 5 deelnemers is goed.
  • Elke deelnemer beantwoordt eerst in stilte voor zichzelf de vraag: “in welk gedrag zou ik willen groeien komende tijd” of: “welk gedrag wil ik veranderen waarvan ik weet dat deze verandering een positieve impact in mijn leven zal maken?”  Dit mag iets kleins of iets groots zijn. Net wat bij je past op dat moment. Voorbeelden zijn: ik zou willen leren vaker mijn mening te geven in een meeting, of ik zou beter willen leren luisteren. (5 minuten)
  • Een deelnemer begint en vertelt zijn/haar antwoord op de vorige vraag en geeft daarbij wat uitleg. De anderen luisteren en mogen ook om toelichting vragen zodat ze de leerwens goed begrijpen.
  • De groepsleden denken voor zichzelf na en bedenken twee suggesties die zouden kunnen helpen in het bereiken van de gewenste verandering. (“letting go of the past” en “helping as much as you can”)
  • Ronde 1 start: De deelnemer is stil en mag alleen maar luisteren (“listening without judging” en “learn as much as you can” ). Om de beurt geeft elk groepslid één suggestie aan de persoon. Deze mag niet reageren, zegt alleen maar “dank je wel”. Hij/zij mag wel aantekeningen maken.
  • Ronde 2: iedereen geeft zijn tweede tip. Soms is het zo dat iemand anders al hetzelfde heeft gezegd en niets meer weet. Probeer dan om tóch iets te bedenken. Het kunnen hele kleine tips zijn. De persoon mag wederom alleen maar luisteren en dank je wel zeggen.
  • Nu heeft de persoon een lijstje met suggesties. Hij/zij bekijkt het lijstje nog eens goed. Dan kiest hij/zij 1 of 2 tips waarvan hij zegt: ja, die ga ik komende tijd uitproberen. Daarbij legt diegene ook uit op welke manier.
  • Het voordeel van ook nog uitleggen hoe en wanneer iemand de tip gaat gebruiken, maakt het nog concreter. Door het ook nog eens hardop te zeggen “committeert” de persoon zich als het ware eraan voor de hele groep, en dit maakt de kans dat het ook echt gebeurt groter.
  • De ronde wordt afgesloten en het volgende groepslid is aan de beurt.
  • Zo komen alle groepsleden aan de beurt. Iedereen vertelt wat hij/zij graag wil leren en ontvangt tips om hiermee aan de slag te gaan. Soms weet iemand nog niet zo goed wat hij wil verbeteren, dan is het mooi om als team ook daarin suggesties aan elkaar te geven en met elkaar mee te denken.
  • Time-boxen is van belang: bij het geven van suggesties is het zaak dat iedereen dat kort en bondig doet, geen lange verhalen erbij. Ook is belangrijk dat iedereen aan de beurt komt.

Wat je zult merken is dat deze oefening ook alle Scrum waarden in zich heeft. Courage, lef om in de groep te vertellen waarin je jezelf minder bekwaam vindt en in wilt groeien. Met respect naar elkaar luisteren, in openheid zaken met elkaar delen, focus op verbetering en positiviteit, en commitment om met de suggesties iets te gaan doen. Wil je bouwen aan vertrouwen in je team?  Maak eens de beweging van pull in plaats van push. Probeer eens feedforward!

Wil je eens doorpraten met een van onze ervaren coaches of trainers over hoe je slimmer samenwerkt met Scrum binnen jouw organisatie? Agile Scrum Group verzorgt trainingen, Agile coaching, en transformaties. Neem contact op via 020 2614 195 of info@agilescrumgroup.nl dan plannen we wat vrijblijvend in.

Ook interessant:

Over de auteur: Ingrid Manasse

Ingrid is Agile coach en trainer bij Agile Scrum Group. Na een studie Psychologie en Communicatiewetenschappen, heeft Ingrid veel ervaring opgedaan als consulant, teamleider en manager. Met veel kennis over leiderschap, Agile en Scrum werken, Deep Democracy, DISC en NLP, is Ingrid uitermaten geschikt om organisaties te helpen veranderen en slimmer samen te werken door middel van Agile werken.