slim
samen
werken

Welke teams gebruiken Jira Software?

Jira Software is in 2002 uitgebracht en is een software voor issue en project tracking. In het begin was deze software vooral voor softwareontwikkelaars bedoeld, maar tegenwoordig wordt Jira Software door talloze teams als project managing tool gebruikt. De meeste teams die van Jira Software gebruik maken werken Agile. Dit betekent dat de het team zelforganiserend en zonder hiërarchie samenwerken.

DevOps-teams

Op het eerste gezicht lijkt Jira Software bedoeld voor DevOps-teams. Zij gebruiken Jira voornamelijk als ondersteuning voor ingewikkelde processen. Jira Software kan echter ook uitstekend door andere teams gebruikt worden. Deze teams gebruiken Jira vaak om borden te creëren en het projectmanagement makkelijker te maken. Voorbeelden van grote bedrijven die Jira Software gebruiken zijn Walmart, Toyota en Samsung.

Wat zijn DevOps-teams?

DevOps-teams zijn teams waarin development en operations samenkomen. Op deze manier wordt er nauw tussen het ontwikkelingsteam en het operationsteam samengewerkt, zodat een product zo goed mogelijk ontwikkeld wordt. Voordat development en operations nauw samen gingen werken, was het lastiger om goede resultaten te behalen en was feedback geven niet aan de orde. De ontwikkeling van software ging daarom moeizamer. Toen DevOps-teams steeds meer in opkomst kwamen, maakte Jira Software het makkelijker om intensief samen te werken.

De DevOps-cyclus

DevOps-teams maken over het algemeen gebruik van een continue cyclus van het plannen, maken, integreren en implementeren van het product. Hierna wordt het daadwerkelijk gebruikt en door het operationsteam gemonitord.  Vervolgens wordt er weer feedback aan het ontwikkelingsteam gegeven. Daarna begint deze cyclus weer opnieuw. Jira Software wordt in verschillende stappen van dit proces gebruikt. Als eerste tijdens het plannen, waarbij de verschillende taken van het project op een Jira bord verwerkt worden. Bij het maken van het product wordt in Jira de voortgang van het project bijgehouden. Vervolgens vindt de integratie en implementatie plaats, met gebruik van Jira Software.

Voor de andere stappen van het proces wordt vaak gebruik gemaakt van Jira Service Management, dit is een andere soort software die door Jira is ontwikkeld. Voor DevOps-teams is het bovendien nuttig dat andere tools die ze gebruiken geïntegreerd kunnen worden in Jira. Voorbeelden hiervan zijn Bitbucket, Github, Gitlab, Confluence en Opsgenie.

Projectmanagementteams

Zoals eerder gezegd kan Jira Software tegenwoordig niet alleen door DevOps-teams worden gebruikt, maar ook projectmanagementteams kunnen uitstekend van Jira gebruik maken. Deze teams maken gebruik van de verschillende soorten projectsjablonen die al binnen Jira bestaan of creëren zelf een workflow die aan hun team is aangepast. De taken die dit team moet uitvoeren volgen deze workflow en doorlopen zo alle verschillende onderdelen van het door hen opgestelde proces. Beheerders kunnen hierbij ook per persoon aanpassen welke acties zij kunnen zien en uitvoeren om zo het gebruik van de workflow te optimaliseren. Ook de voortgang van het project kan makkelijk bijgehouden worden, omdat alle projectinformatie bij elkaar staat. Zo kan er geanalyseerd worden wat de status van het project is en hoe het met de productiviteit zit. Jira Software is dus ideaal voor het managen van uitgebreide projecten waarbij een groot team moet samenwerken.

Productmanagementteams

Ook productmanagementteams kunnen gebruik maken van Jira. Voor deze teams is vooral het bouwen van eigen roadmaps handig. Een roadmap bestaat uit verschillende epics, die ook wel bovenliggende taken worden genoemd. Op de roadmap is in een oogopslag te zien wanneer welke epic start en hoelang deze duurt. Ook kunnen hier verbanden tussen verschillende epics weergegeven worden. Het doel van deze roadmap is om uiteindelijk een overzicht te geven van wanneer het project klaar zal zijn en welke epics van elkaar afhankelijk zijn en dus invloed kunnen hebben op het voltooien van het project.

Quality-Assistance teams

Quality-Assistance teams maken vaak gebruik van Jira Software en controleren ontwikkelde software voornamelijke op bugs. QA-teams zorgen voor een verbetering van kwaliteit, efficiëntie en onafhankelijkheid van de software. Jira Software wordt door QA-teams gebruikt om geautomatiseerde tests uit te voeren. Omdat er verschillende tools zijn die in Jira Software geïntegreerd kunnen worden, wordt het makkelijk gemaakt om software effectief en iteratief te testen. Dit wordt nog meer vergemakkelijkt door het gebruik van aangepaste schermen, workflows en velden.

Taakbeheer

Jira Software kan bovendien voor taakbeheer gebruikt worden. Taken kunnen gemakkelijk aangemaakt worden in Jira, waarna er meer details, deadlines en herinneringen toegevoegd kunnen worden. De zichtbaarheid van taken kan per persoon worden aangepast. Ook is het mogelijk om in te stellen dat er meldingen naar teamleden worden gestuurd over de voortgang of het voltooien van een taak. Door het gebruik van subtaken kunnen grote taken onder verschillende teamleden verdeeld worden en op het bord kan de status van het gehele project weergegeven worden.

Opsporing van bugs

Als laatste is Jira Software handig in gebruik voor het opsporen van bugs. Bugs zijn problemen die naar boven komen tijdens het ontwikkelen van de software waarmee een team bezig is en kunnen door Jira automatisch aan een teamlid worden toegewezen zodra ze ontdekt zijn.

Ook interessant:

Over de auteur: Sjoerd Rienks

Sjoerd is gecertificeerd Atlassian consultant bij Agile Scrum Group. Hij helpt organisaties hun online werkomgeving in te richten. Met een achtergrond in de IT vindt hij het leuk om organisaties niet alleen kennis over te brengen, maar ook praktisch te helpen.