slim
samen
werken

Wat is Jira Software? (#1 online tool voor Agile werken)

Jira Software is gemaakt voor issue and project tracking en wordt gebruikt door meer dan 180.000 mensen verspreid over 190 verschillende landen. Jira Software is in 2002 uitgebracht en was eerst alleen bedoeld om softwareontwikkelaars te helpen met het tracken van hun voortgang en taken. Later werd het platform ook steeds meer door niet-IT organisaties als projectmanagement tool gebruikt. Met Jira Software kun je processen binnen je organisatie soepeler laten verlopen en taken makkelijk verdelen over de verschillende teamleden. De software is gericht op het ondersteunen van teams die Agile werken.

Ben je net begonnen met Jira en benieuwd hoe je je eerste project maakt? Bekijk dan onze handig tutorial hierover.

Projecten, borden en issues in Jira software

Binnen Jira kun je verschillende projecten aanmaken. De twee belangrijkste soorten zijn scrumprojecten en kanbanprojecten. In onze blog ‘Een overzicht van alle projecttemplates in Jira‘ vind je meer informatie over de verschillen tussen de soorten templates.

jira software bord

Als je een project opent, zie je als eerste je bord. Op het bord staan drie kolommen: to do, in progress en done. In deze kolommen staan de verschillende issues waar je met je team op dit moment aan werkt. Issues zijn verschillende taken die je  binnen je project moet doen, vaak hebben issues ook weer subtaken. Issues worden toegewezen aan teamleden, zo is het voor iedereen duidelijk wat ze moeten doen. Er kunnen ook kolommen verwijderd en toegevoegd worden, zodat het bord helemaal aan de wensen van het team aangepast wordt. In de afbeelding hierboven is bijvoorbeeld een in QA-kolom toegevoegd.

Workflow

De drie kolommen die op het bord staan, worden ook wel de workflow genoemd. Deze workflow geeft de stappen aan die een issue doorloopt voordat hij afgerond is. In Jira Software vindt je verschillende sjablonen voor workflows, maar je kunt ze ook zelf ontwikkelen, zodat deze optimaal aansluiten op je project. Hieronder vind je een voorbeeld van een workflow.

jira software workflow

Backlog en sprints

In de backlog vind je alle issues waar een project uit bestaat. De meeste issues in de backlog zijn nog niet aan iemand toegewezen. Ook staan ze nog niet in een van de drie kolommen. In de backlog vind je ook sprints. Sprints zijn korte periodes waarin een bepaald deel van het project voltooid wordt. In de afbeelding hieronder is de sprint ‘Mars Landing!’ genoemd. Je kunt verschillende issues uit de backlog naar een sprint verplaatsen. Als je deze sprint vervolgens start, worden de issues toegevoegd aan de to do kolom op het bord. Backlogs en sprints vind je overigens alleen bij scrum-borden en niet bij kanban-borden.

jira software Backlog

Roadmap

De roadmap is een tijdlijn waarop alle issues en sprints worden weergegeven. Op de roadmap is precies te zien hoe het met de voortgang van het project gaat, wanneer de deadlines zijn en wie er bezig met deze deadlines is. Dit geeft een algemeen overzicht over hoe het project ervoor staat en hoe de processen van het project in het verleden zijn verlopen.

jira software roadmap

Rapporten

Agile teams zijn gefocust op slimmer werken. Ze zijn dus erg gericht op het verbeteren van hun werkproces. De rapporten sectie in Jira maakt het makkelijk voor teams om inzicht te krijgen in hoe hun werkproces verloopt en wat ze kunnen verbeteren. Jira Software voorziet teams van verschillende rapporten: burndown grafieken, sprint rapporten, tijd tracking rapporten en nog veel meer.

Ook interessant:

Over de auteur: Sjoerd Rienks

Sjoerd is gecertificeerd Atlassian consultant bij Agile Scrum Group. Hij helpt organisaties hun online werkomgeving in te richten. Met een achtergrond in de IT vindt hij het leuk om organisaties niet alleen kennis over te brengen, maar ook praktisch te helpen.