slim
samen
werken

Wat is Jira Align?

Jira Align is een aanvulling op Jira Software en is speciaal voor grote ondernemingen ontwikkeld. Met behulp van Jira Align kunnen de gegevens van alle teams bekeken worden en kunnen deze teams op dezelfde strategie afgestemd worden om de waarde voor klanten van het bedrijf te optimaliseren. Jira Algin bestaat uit vier verschillende onderdelen: enterprise, portfolio, program en team.

Enterprise

Het eerste gedeelte van Jira Align is het ondernemingsgedeelte. Hier wordt de strategie van de onderneming vastgesteld. Je kunt de missie, visie, waarden, lange termijn doelen, jaarlijkse doelen, doelen per kwartaal, maandelijkse doelen, thema’s, initiatieven en het programma increment vaststellen in dit gedeelte van Jira Align. Het enterprise gedeelte is dus voornamelijk bedoelt voor het vaststellen van de doelen en waarden van het bedrijf.

Portfolio

Het portfolio gedeelte van Jira Align bestaat onder andere uit een backlog en kanban-borden. In de backlog kunnen de doelen die je eerder hebt vastgeld, tot issues verwerkt worden. Dit draagt bij aan het daadwerkelijk uitvoeren van de gestelde doelen. De backlog van Jira Align is een stuk uitgebreider dan die van Jira Software, zo zijn er verschillende levels van backlog: initiative backlog, capability backing, epic backing, story backing en defect backing. In de initiative backlog worden weer verschillende functies weergegeven, zo is het mogelijk om een financieel plan op te stellen en kun je met een ‘why?‘ knop zien wat de waarde van elke initiative is. De andere backlogs zijn nog specifieker per taak en team.

Program

In het program gedeelte van Jira Align kun je het programma bord weergeven. Op het programma bord kun je zien welke teams aan bepaalde taken werken en wat de voortgang hiervan is. Ook heb je de mogelijkheid om met kleurcodes te werken, zodat om het bord overzichtelijker is. Hieronder staat een voorbeeld van hoe het programmabord eruitziet.

jira align

Team

In het team gedeelte van Jira Align is heel specifiek per team zichtbaar waar ze mee bezig zijn en wat hun voortgang is. Het dashboard laat een lijst zien van de taken waarmee een team bezig is. Ook is er een sprint-bord beschikbaar, dit lijkt erg op een kanban-bord. Het team gedeelte is dus vooral bedoeld om verschillende teams binnen een bedrijf te beheren en te zien hoe ze ervoor staan.

Ook interessant:

Over de auteur: Sjoerd Rienks

Sjoerd is gecertificeerd Atlassian consultant bij Agile Scrum Group. Hij helpt organisaties hun online werkomgeving in te richten. Met een achtergrond in de IT vindt hij het leuk om organisaties niet alleen kennis over te brengen, maar ook praktisch te helpen.