slim
samen
werken

Roadmaps in Jira: hoe gebruik je ze?

Roadmaps zijn onderdeel van Jira Software en zijn bedoeld om projecten op lange termijn te plannen, beheren en de voortgang te bekijken. Een roadmap bestaat uit verschillende epics waar teamleden gezamenlijk aan werken. Deze epics zijn weer onderverdeeld in individuele issues. De epics worden weergegeven als gekleurde balken op de roadmap. Door deze overzichtelijkheid wordt het makkelijk om op schema te blijven, doelen te bereiken en het werk goed te visualiseren.

Hoe werkt een roadmap?

In Jira bestaat een roadmap uit verschillende onderdelen die we hieronder kort zullen toelichten.

1.    Functiebalk

In deze balk kun je met behulp van filters bepalen wat je op je roadmap in Jira te zien krijgt. De verschillende filters verschijnen automatisch in de balk. Als er meerdere labels zijn, verschijnt het drop down menu labels hier bijvoorbeeld. De verschillende filters zijn issue samenvatting, toegewezen aan, status, versie, label en type.

2.    Balken

Een balk laat zien hoelang de epic al duurt en hoelang deze nog gaat duren volgens de planning. Om de details van een epic te zien, beweeg je met je muis over de balk. Als je deze details of de kleur van de balk wil aanpassen, doe je dat door op je rechtermuisknop te klikken.

3.   Weergave instellingen

Met behulp van deze instellingen kun je je roadmap in Jira personaliseren. Zo kun je bijvoorbeeld alleen de onvoltooide epics laten tonen in je roadmap.

4.   Onderliggend issues

Met deze knop kun je onderliggende issues toevoegen. De meest voorkomende onderliggende issues zijn story’s, taken en bugs. Ook kun je issues en epics verplaatsen en opnieuw rangschikken door ze naar je roadmap in Jira te verslepen.

5.   Tijdsweergave

Je kunt de tijdsweergave van je Jira roadmap wijzigen naar weken, maanden of kwartalen.

Ook interessant:

Over de auteur: Sjoerd Rienks

Sjoerd is gecertificeerd Atlassian consultant bij Agile Scrum Group. Hij helpt organisaties hun online werkomgeving in te richten. Met een achtergrond in de IT vindt hij het leuk om organisaties niet alleen kennis over te brengen, maar ook praktisch te helpen.