samen
werken
Teaminterventies, hoe pak ik dat aan? (+werkvorm)
Is dat niet wat we allemaal het liefst willen. Geen gesleur, getrek en geduw, maar een wereld waarin iedereen precies weet wat diegene moet doen en het vervolgens ook gebeurt! En dat is mogelijk! Als we maar de juiste snaren weten te raken en de juiste begeleiding hierin geven. Daarvoor is het nodig om eerst inzicht te krijgen in de oorzaak van het verzanden van actie. In dit blog leggen we uit hoe je dit inzicht krijgt, om vervolgens effectief teaminterventies uit te voeren.
Traditioneel interveniëren
Wat we in het verleden veel zagen gebeuren (en wat duidelijk niet werkt), is dat mensen nog meer worden aangesproken op hun verantwoordelijkheden. Het principe ‘lange halen gauw thuis’ doet hier de ronde. En dit werkt averechts. Het gesprek blijft op deze manier op de oppervlakte; je komt niet tot de kern. Gevolg is nog meer stagnatie, hakken in het zand en weerstand. Het is dus belangrijk om éérst tot de essentie te komen en vervolgens de juiste teaminterventie te kiezen.
Kern van de vertraging begrijpen
Waarom is het belangrijk om eerst te begrijpen wat de situatie is voordat je teaminterventies gaat doen? In eerdere blogs hebben we aan de hand van Lencioni al kunnen leren dat om daadwerkelijk naar verantwoordelijkheid te komen, er een aantal fundamenten benodigd zijn. Te noemen: veiligheid en vertrouwen, maar ook een duidelijke gedeelde stip op de horizon of gemene deler. Hierdoor staan in ieder geval de neuzen dezelfde kant op. Pas vanuit die status kun je goed bouwen aan echte open communicatie waarin iedereen zijn perspectief kan delen en daarmee eigen betrokkenheid creëert. Zo worden mensen zelf onderdeel van de doorvertaling van het grote plaatje, naar de kleinere deelstappen daarvan.
Want dit is waar het vaak om draait: mensen hebben geen onwil, maar weten simpelweg niet wat de eerste stap tot actie is. Dit los je op door te helpen om het grote plaatje zichtbaar te maken. Help mensen om zelf in actie te komen, in plaats van dat er elke keer teaminterventies moeten worden uitgevoerd. Gemotiveerde medewerkers ontstaan door henzelf een stem te geven en de acties te laten bepalen. Een goed begrip van de daadwerkelijke kern zorgt voor de juiste acties. Het niet begrijpen van de kern is vaak de reden dat actie uitblijft.
Teaminterventies vanuit een goed fundament
Als de lagen van vertrouwen, gedeelde doelen, conflict en betrokkenheid fundamenteel voldoende zijn, dan is de kans tot effectieve teaminterventies en concrete actie veel groter. Acties die uit een teaminterventie komen kun je bovenaan in de Product Backlog opnemen. Ze zijn klein genoeg om in 1 sprint op te kunnen pakken en in de Sprint (Backlog) naar taken vertaald te worden.
Het kan helpen om hier bepaalde werkvormen toe te voegen, Liberating Structures zijn hier zeer geschikt voor.
Een goede werkvorm in dit kader is de 15% solutions. Deze werkvorm helpt bij het in actie brengen van werkzaamheden. Je gaat op zoek naar de 15% die WEL nu kan, zonder afhankelijkheid van resources of middelen (bijv geld, mankracht, tijd, ruimte).
- vraag teamleden alvast na te denken, voor de sessie, over wat hun 15% is. Waar zit de ruimte en vrijheid om te handelen? Wat kan je doen zonder extra bevoegdheid of middelen?
- Tijdens de sessie maakt iedereen eerst zijn eigen lijst van 15% oplossingen – tijdsduur 5 minuten
- In groepen van 2-4 personen deelt iedereen zijn/haar ideeën om en om – tijdsduur 3 minuten per persoon
- De groepsleden overleggen met elkaar, stellen verhelderende vragen en geven advies – tijdsduur 5 minuten per persoon (1 tegelijk)
- Neem de meest waardevolle oplossingen mee op de Product Backlog en borg ze op deze manier in je Sprint
Uiteraard kan je hier allerlei stappen aan toevoegen of aanpassen. Succes met jouw teaminterventie.
Enthousiast geworden om meer te weten te komen over teaminterventies en Agile Coaching? Volg dan onze agile coach opleiding of agile coach leergang. Of neem contact op met een van onze Consultants en we plannen wat vrijblijvend in via info@agilescrumgroup.nl of 020 2614 195.