samen
werken
Persona’s in Scrum
Een belangrijke verantwoordelijkheid van de Product Owner is het managen van zijn/haar stakeholders. Vanuit een stakeholder analyse bepaalt de Product Owner wie de belangrijkste stakeholders zijn. In sommige gevallen is het wenselijk om een belangrijke stakeholder meer in detail uit te werken.
Bijvoorbeeld als het om een eindgebruiker gaat omdat deze persoon uiteindelijk bepalend is voor het succes van je product/project. Het verkennen van belangrijke eigenschappen van de eindgebruiker verschaft belangrijke informatie die anders mogelijk over het hoofd wordt gezien. Je creëert als het ware een ‘echt’ persoon (profilering), met alle eigenschappen, gedragingen en behoeftes van deze persoon.
Deze input kan je ook goed gebruiken voor je Productvisie. Tevens creëert een profilering van de eindgebruiker empathie en zorgt dus voor beter begrip bij het Scrum Team.
Persona als profileringsvorm
Een vorm van profilering is het maken van ‘Persona’s’. Een Persona is een karakterisering van een bepaald type gebruiker. Visueel uitgewerkt is het een soort paspoort of visitekaartje waarin je belangrijke informatie en eigenschappen van je doelgroep verwerkt. Deze informatie vertelt je wat belangrijk is voor het op te leveren waardevolle product, omdat het de behoeftes en wensen van je eindgebruiker uitlicht.
Je kan ook besluiten een Persona te maken van andere belangrijke stakeholders, bijvoorbeeld een belangrijke klant. In dit geval biedt de Persona de Product Owner ondersteuning in de communicatiestrategie en kruip je als Product Owner echt in de huid van je stakeholder. Hierdoor creëer je wederzijdse kennis, begrip en betrokkenheid van elkaar.
Persona uitwerken
Een Persona overzicht kan uit verschillende onderdelen bestaan die relevant zijn voor het op te leveren product of project. Denk vooral aan een foto, NAW-gegevens, demografie, hobby’s, interesses, gedrag en behoeftes. Een levensspreuk of metafoor zegt vaak meer dan 1.000 woorden dus het toevoegen hiervan kan een zeer nuttig element zijn. Ook het maken van een moodboard kan visueel helpen bij de identificatie van de Persona. Onderhoud de Persona-profilering geregeld. Updates, aanpassingen of diepgaandere kennis naarmate de relatie vordert vormen belangrijke input!
Voorbeeld van een beknopt uitgewerkte Persona in een scrumproject
Naam Persona: Jane
Levensspreuk: Just do it
Algemene informatie:
- Vrouw
- Amsterdam
- 28-05-1990
- Nederlandse
- Fit
Demografie:
- Samenwonend met vriend
- Personal Trainer
- Woont net buiten de stad in bosrijke omgeving
Houdt van:
- Hardlopen, fietsen, zwemmen, wandelen, sport in het algemeen
- Lezen, natuur, musea
- Sociale gebeurtenissen
- Online-learning
- Healthy lifestyle programma’s
- Mindfullness
- Vernieuwing
Heeft een hekel aan:
- Lange wachtrijen
- Asociale en negatieve mensen
- Onoprechtheid
Zoekt:
- Nieuwe manieren van inspanning
- Nieuwe manieren van ontspanning
- Balans
- Kwaliteit en comfort
- Humor, fun en plezier
- Gezond en duurzaam
- Gezelligheid, sociaal
Oplossing
- Praktisch
- Nuttig
- Gebruiksvriendelijk
- Motiveert en inspireert
Toets je aannames
Zorg ervoor dat je alle informatie die je in het Persona overzicht verwerkt getoetst hebt in de praktijk. Klopt alle informatie, of zitten er nog aannames in? Het is van groot belang aannames te valideren, omdat koersen op aannames kan leiden tot een niet relevant product of project.
Conclusie
De verdiepingsslag van een belangrijke stakeholder of eindgebruiker kan van toegevoegde waarde zijn bij je Scrum-project. In de vorm van een Persona kun je een visitekaartje uitwerken met de belangrijke eigenschappen van de stakeholder of eindgebruiker. Hierin zijn ook gedragingen en behoeftes relevant.
De Persona kan aangepast worden gedurende de tijd, zo lang aannames maar getoetst zijn. Objectieve informatie zorgt ervoor dat het project de juiste input bevat om relevantie te waarborgen.
Ook interessant
- Scrum modellenboek
- Stakholdermanagement
- Scrum in de FMCG
- De rol van Product Owner
- Product Owner Training
- In-company Product Owner Training
Volg ons op LinkedIn (we delen onze blogs met je)