slim
samen
werken

Hoe bepaal je wat waarde is als Product Owner?

De Product Owner wordt ook wel de Value Maximizer genoemd. Als vertegenwoordiger van de stakeholders, is de Product Owner verantwoordelijk voor het maximaliseren van de waarde van het werk dat door de Developers wordt gedaan.

Hoe je precies waarde maximaliseert laat de Scrum Guide in het midden, omdat het verschilt per organisatie, team en individu. In dit artikel helpen we je op weg met een aantal ‘best practices’, zodat je kunt ontdekken hoe je de waarde van jouw product of dienst kunt maximaliseren.

Wat is waarde?

De Van Dale geeft als betekenis van waarde een “ruilmiddel in het economische verkeer”: je investeert ergens in en krijgt daar waarde voor terug. Vanuit dat perspectief ben je als Product Owner dan ook verantwoordelijk voor de Return on Investment (ROI).

Wat waardevol is, is sterk afhankelijk van de context, maar het Agile Manifesto biedt ons wel enig houvast. Het eerste Agile principe is namelijk dat een tevreden klant altijd de hoogste prioriteit is. Je levert dus waarde op, als je die dingen doet waarmee je je klant (of een andere belangrijke stakeholder) tevreden maakt.

Wensen & behoeftes ontdekken

Als Product Owner wil je voorkomen dat je keuzes maakt op basis van aannames. Het opstellen van persona’s en customer journeys helpt je om je in te leven in de stakeholders: hoe ervaren zij de interactie met ons product? Ga daarvoor niet alleen in gesprek met verschillende stakeholders, maar observeer ook hoe ze je product gebruiken. Wat gaat goed, wat kan beter? Welke non-verbale signalen pik je op? Reflecteer daarna op de ervaring: laat ze toelichten wat ze deden, waarom, en wat ze daarvan vonden.

Bespreek het ‘wat’, doorgrond het ‘waarom’

Bespreek met stakeholders wat ze denken wanneer ze je product gebruiken. Vraag hen om de keuzes die ze maken toe te lichten. Door een aantal keer achter elkaar naar het ‘waarom’ te vragen, krijg je inzicht in hun gedachtegang, aannames en voorkeuren. Dat inzicht helpt je om je in te leven in de ander wanneer je items op de Product Backlog aan het uitwerken bent, keuzes moet maken voor prioritering, of Developers moet helpen bij de keuze voor oplossing A of B.

Reflecteer op de ervaring

De kracht van emotie wordt vaak onderschat. Positieve ervaringen wil je behouden en waar mogelijk versterken. Negatieve ervaringen leggen een probleem bloot. Doorgrond wat de oorzaak van een negatieve ervaring is en zoek daarvoor een oplossing. Een negatieve ervaring blijft veel gemakkelijker hangen dan een positieve en heeft dus een sterk negatief effect op de tevredenheid van je stakeholder.

Stel een duidelijk productdoel op als Product Owner

Je doel bepaalt voor een groot deel het speelveld van het Scrum team. Wat is je stip op de horizon, wat wil je bereiken door aan dit product te werken? Een helder productdoel helpt je als Product Owner om de prioriteit van Backlog items te bepalen. Ga op zoek naar het laaghangende fruit: welke items kosten relatief weinig moeite, maar leveren een grote bijdrage aan het behalen van het productdoel? Die items hebben waarschijnlijk meer waarde, en plaats je dus hoger in je Product Backlog.

Een helder doel helpt ook bij het afwijzen van items. Door focus te houden op items die daadwerkelijk een bijdrage leveren aan het productdoel, maximaliseer je vanzelf de waarde van het werk dat Developers uitvoeren. Zo voorkom je dat werk wordt gedaan dat geen waarde toevoegt.

Meten is weten

Implementeer mechanismen waardoor je geregeld kunt inspecteren of je nog het juiste aan het doen bent. Naast de Sprint Review, waarin je intensief samenwerkt met stakeholders om te ontdekken wat de volgende waardevolle stap gaat zijn, kun je doorlopende metingen implementeren om te valideren of je je stakeholders daadwerkelijk tevreden maakt. Denk daarbij aan het meten van een Net Promotor Score (NPS), Customer Effort Score (CES) of Customer Satisfaction Score (CSAT).

Door de ervaring van stakeholders continu te meten en met ze in gesprek te blijven, kun je je persona’s en customer journeys bijstellen. Persona’s kun je verfijnen en waar je initiële customer journey misschien nog wat oppervlakkig is, kun je gedurende het project specifiekere customer journeys maken. Op die manier zorg je ervoor dat je een steeds beter beeld krijgt van je klanten. Daardoor kun je je keuzes onderbouwen met kennis en voorkom je aannames. Merk je dat je toch nog ergens een aanname moet doen om een keuze te maken? Dan is dat een mooi startpunt voor je volgende onderzoek.

Hou je product backlog in beweging

Nieuwe inzichten wil je zo snel mogelijk verwerken in je Product Backlog. Als je persona’s en customer journeys hebt verfijnd, betekent dat waarschijnlijk dat je je User Stories kan verfijnen. Wat dan zomaar zou kunnen betekenen dat ze een andere prioriteit krijgen. Hou de Product Backlog dus continu in beweging, ook later in het project.

Als een project eenmaal op gang is, is het voor stakeholders vaak makkelijker om met een gefundeerde mening te komen over wat ze echt willen. Er is dan al iets tastbaars, en dat maakt het nadenken over je wensen en behoeftes eenvoudiger. Als je daar als Product Owner voor open staat, is de kans groot dat je makkelijker tot de kern van die behoeftes komt en dat helpt je weer om wensen uit te werken die veel waarde toevoegen.

Enthousiast geworden over de Product Owner rol? Agile Scrum Group biedt ook een Product Owner training aan. Ga voor een overzicht van diverse data naar de pagina ‘inschrijven Product Owner training‘. Ben je er nog niet helemaal over uit welke rol binnen Scrum het beste past bij jouw wensen en doelen? Neem dan contact met ons op, want we helpen je graag.

Ook interessant:

Over de auteur: Dennis Dielissen

Dennis is Agile Coach en trainer. Hij heeft een passie voor producten en diensten waar mensen écht op zitten te wachten. Vanuit zijn expertise in innovatie management en praktijkervaring als Product Owner, helpt hij teams om op een Agile manier succesvolle oplossingen te ontwikkelen. Dit doet hij voornamelijk door focus aan te brengen in de werkzaamheden en rollen, waardoor kwaliteiten beter tot hun recht komen.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]