slim
samen
werken

T-shaped Medewerkers (+ Een Praktijkvoorbeeld)

T-shaped model gebruik

T-shaped professional model uitgelegd

De term T-shaped werd geïntroduceerd door David Guest. Een T-shaped individu is volgens hem iemand die zowel:

  1. diepgaande specialistische vaardigheden en kennis heeft, en;
  2. bredere vaardigheden en kennis heeft.

Alternatieve benamingen voor T-shaped mensen zijn ‘generaliserend specialist’, ‘hybride medewerker’ of ‘versatilist’ (afkomstig van het Engelse versatile, ‘veelzijdig’).

t shaped medewerkers

Men schrijft veel voordelen toe aan T-shaped mensen. Er zal een betere samenwerking binnen teams ontstaan, doordat men elkaar hulp kan aanbieden. Verder ben je als team veerkrachtiger wanneer iemand bijvoorbeeld een vrije dag heeft, ontslag neemt, zwanger wordt of langdurig ziek is. Daarnaast ontwikkel je als organisatie met T-shaped individuen betere medewerkers, omdat zij zich voortdurend ontwikkelen. Op de lange termijn kan dit een flink concurrentievoordeel opleveren.

Binnen Scrumteams is het belangrijk om T-shaped mensen te ontwikkelen. Dit komt doordat je elke Sprint iets waardevols wilt opleveren als team, terwijl je in de ene Sprint meer van expertise A nodig hebt en in de andere meer van expertise B.

Bij voorkeur pakt het team dit zelfstandig op met een team dat qua samenstelling niet verandert. Dit is alleen mogelijk als teamleden meerdere vaardigheden beheersen en dus T-shaped zijn. Binnen een Scrum team en specifiek de Developers worden daarom functies losgelaten: iedereen is Developer. Developers zijn samen verantwoordelijk voor het behalen van de doelstelling van de Sprint.

Praktijkvoorbeeld in Marketing

Bij een Nederlands retailbedrijf bestond de marketingafdeling uit medewerkers met de onderstaande expertises. Iedere medewerker had diepgaande expertise op één onderwerp. Kennis op andere gebieden dan de eigen expertise had men nauwelijks.

  • Copywriters: de copywriters schreven teksten, bijvoorbeeld voor op de website, voor nieuwsbrieven en voor andere marketingcampagnes.
  • Grafisch vormgever: deze persoon hield zich bezig met het ontwikkelen van alle grafische elementen van de marketinguitingen. Denk bijvoorbeeld aan het bewerken van foto’s, het opmaken van een nieuwsbrief of het ontwerpen van brochures.
  • Zoekmachine-expert: een specialist op het gebied van zoekmachineoptimalisatie zorgde ervoor dat de website van het retailbedrijf goed vindbaar was via zoekmachines als Google en Bing.
  • Social marketeer: deze persoon was verantwoordelijk voor het optimaliseren van marketingcampagnes via Facebook en Google AdWords. Dit zorgde voor bezoekers op de website en orders in de webshop.
  • Data-analist: de data-analist was verantwoordelijk voor het kwantificeren van de resultaten van marketinginspanningen. Zo hield deze persoon bijvoorbeeld bij welke pagina’s van de website het best bezocht werden en via welke weg de meeste conversies plaatsvonden.

Het marketingteam bestond uit negen personen, en ieder teamlid was gespecialiseerd in één van bovenstaande onderwerpen. Dit had tot gevolg dat het publiceren van een blogpost een enorme doorlooptijd kon hebben. Het proces dat de blog volgde, was:

Proces Blog

Als één van de medewerkers het druk had, parttime werkte of op vakantie was, dan kon een blog zomaar een week stil liggen. En dat kon bij elke stap gebeuren, waardoor de doorlooptijd kon oplopen tot maanden. Dit resulteerde in beschuldigingen over en weer, gedemotiveerde teamleden en verslechterde relaties met andere afdelingen van de organisatie.

T-shaped medewerkers als oplossing

Om de doorlooptijd van werk te verkorten besloten de teamleden om zich ook op andere vlakken te bekwamen. Daarbij werd er in eerste instantie voor gekozen om de teamleden te ontwikkelen op het vlak waar ze het vaakst werk van overgedragen kregen, of waarop ze zelf het vaakst werk overdroegen. Het opbouwen van expertise in de breedte had een verrassend groot effect op de doorlooptijd van werkzaamheden. Het team geeft aan dat T-shaped expertise hen helpt bij:

  1. Begrip voor elkaars werkzaamheden;
  2. Het aanbieden van hulp aan collega’s die het druk hebben;
  3. Het overnemen van werk bij vakantie of ziekte;
  4. Een kortere doorlooptijd, doordat men minder op elkaar hoeft te wachten;
  5. Het werkplezier, omdat je jezelf steeds kan blijven ontwikkelen.

Uiteindelijk heeft het team besloten om specialistische functietitels als ‘copywriter’ of ‘data-analist’ af te schaffen. Het team bestaat nu uit negen T-shaped marketeers met allemaal de functietitel ‘marketeer’. Dit leidt tot optimale samenwerking, want iedereen voelt zich als marketeer verantwoordelijk voor het optimaal presteren van de marketinguitingen. Vingerwijzen naar elkaar komt steeds minder voor.

Ook interessant:

De ideale Scrumruimte, hoe ziet de eruit?
Wat is Scrum?: 10 korte animatie video’s
Scrum vs Agile

Vind je dit artikel interessant?

Volg ons op LinkedIn (we delen onze blogs met je)

Over de auteur: Rik van der Wardt

Rik is Agile Coach met specialisatie op innovatie en zelforganisatie. Zijn expertise ligt op het ontwikkelen van teams die zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun werk en tot waardevolle vernieuwing komen. Dit doet hij door het inzetten van elementen uit het Agile gedachtegoed, het aanspreken van intrinsieke drive, een dosis gezond verstand en aanstekelijk enthousiasme.