slim
samen
werken

Design Sprint Woensdag – Keuzes maken met Storyboards

Op de Design Sprint Woensdag hebben jij en je team een stapel oplossingsideeën liggen uit de eerste dagen van de Design Sprint. Het is nu zaak om te beslissen welke ideeën worden gebruikt om te prototypen en testen. Wat volgt is een stappenplan om de beste oplossingen te identificeren voordat de uiteindelijke beslissing wordt genomen. De woensdag sluiten we af met het selecteren van de winnende schetsen die worden gecombineerd tot een storyboard; een stappenplan voor je prototype.

Design-Sprint-Woensdag

Keuzes maken

Om te voorkomen dat we stranden in een oeverloze discussie over alle oplossingen is de woensdag gestructureerd om één ding tegelijk te doen en het ook gelijk goed te doen. Alle oplossingen worden in één keer geëvalueerd en in één keer bekritiseerd, om er vervolgens in één keer een beslissing over te nemen. Om de Design Sprint beslissingen zo efficiënt mogelijk te maken werk je met ‘Sticky Decisions’, een vijf-stappenplan:

  1. Plak alle oplossingsschetsen op een wand met tape.
  2. Kijk naar alle oplossingen in stilte en gebruik stickertjes om interessante onderdelen te markeren.
  3. Bespreek in korte tijd de highlights van iedere oplossing en gebruik post-its om ideeën te noteren.
  4. Ieder persoon kiest één oplossing en stemt daarop met een stem-sticker.
  5. De door het team aangestelde ‘Beslisser’ (soms zijn dat er twee) maakt de uiteindelijke keuze met 3 ‘superstem’ stickers.

De oplossingen met een of meerdere ‘superstem’ stickers zijn de winnaars en worden geselecteerd om als basis te dienen voor de prototypes. De overige oplossingen bewaar je om eventueel later uit te werken.

Rommel-fase

Nu je als team op de woensdagochtend met elkaar hebt gestemd en de meest veelbelovende oplossingen duidelijk zijn geworden kan het zo zijn dat er twee of meer winnende schetsen zijn geselecteerd. Hoe ga je daar nu mee verder? Wanneer je twee goede maar conflicterende ideeën hebt werk je beide ideeën uit tot een prototype, om deze op de Design Sprint Vrijdag te testen bij de klant. Het kan er dan heftig aan toe gaan en het worden als het ware twee concurrent-oplossingen van elkaar, want er kan er maar één winnen!

Wanneer je denkt dat je meerdere winnende oplossingen kunt combineren dan is het zeker slim om dat te doen. Je kunt dan als team erover stemmen om te kiezen voor de ‘Rommel-fase’ of het combineren van meerdere winnaars in één prototype. De ‘Beslisser’ kan eventueel helpen om de doorslag te geven.

Storyboard­

De Design Sprint Woensdagmiddag staat in het teken van een plan maken om de prototypes uit te werken. Alle winnende schetsontwerpen bundel je samen om er een storyboard mee te vormen. Om dit storyboard te maken start je met het tekenen van een rooster bestaande uit ongeveer 15 vakjes, waarbij ieder vakje ongeveer 1-2 A4’tjes groot is.

Tip: gebruik dun tape als je moeite hebt om strakke lijnen te tekenen. In het vakje helemaal linksboven start de klantbeleving met het verhaal. Ontwikkel je bijvoorbeeld een applicatie, begin dan je openingsscène met de App Store. Of als je een nieuw pak yoghurt ontwerpt, begin dan bij  de schap in de supermarkt. Wat je ook kunt doen is bijvoorbeeld beginnen met een nep nieuwsbericht op TV of in de krant waarin je vertelt over het nieuwe prototype. De belangrijkste vraag bij deze openingsscène is dat je jezelf verplaatst in de klant en je afvraagt hoe zij erachter komen dat jouw (nieuwe) product of dienst bestaat.

Als je de eerste ‘frame’ af hebt ga je verder met de rest van het verhaal. Gebruik hierbij vooral ook de post-its uit je winnende schetsen en plak ze bij het frame waar ze bijhoren. Streef er als team naar dat je die middag uiterlijk 17:00u klaar bent met deze oefening en om te voorkomen dat je uitloopt hier nog een aantal bruikbare tips:

  1. Gebruik wat je hebt en laat je niet verleiden om tot nieuwe ideeën te komen.
  2. Ga niet hele verhalen schrijven maar gebruik alleen koppen of pakkende zinnen.
  3. Maak het net gedetailleerd genoeg dat men geen vragen gaat stellen als “wat gebeurt er nu?”, maar voorkom dat je daarbij te specifiek wordt.
  4. De ‘Beslisser’ kiest, voorkom dat je gaat stranden in een oeverloze discussie.
  5. Als je twijfelt over een bepaalde oplossing, gewoon toevoegen!
  6. Zorg ervoor dat je het verhaal in maximaal 15 minuten kunt vertellen, dus in het geval van 15 frames is dat 1 minuut per frame.

De moeilijkste keuzes zijn nu gemaakt en het plan voor het prototype is klaar. Design Sprint Woensdag zit erop, tijd om je klaar te maken voor de Design Sprint Donderdag waar je een zo realistisch mogelijk prototype gaat maken!

Design-Sprint-Week

Blogreeks Design Sprints

Deze blog is onderdeel van een 6-delige blogreeks, waarin alle dagen van de Design Sprint worden uitgelicht. Om teams te ondersteunen in Design Thinking, biedt Agile Scrum Group een online Design Thinking Training aan. Informeer je verder over Design Sprints en schrijf je hier onder in om de 6-delige blogreeks te ontvangen.

Vind je dit artikel interessant? Volg ons op LinkedIn (we delen onze blogs met je).

Gebruikte bron: Knapp, J., Zeratsky, J., & Kowitz, B. (2016). Sprint: How to solve big problems and test new ideas in just five days. Simon and Schuster.

Over de auteur: Jeroen Kooistra

Jeroen is Agile Coach en trainer bij Agile Scrum Group. Jeroen is in aanraking gekomen met Scrum toen hij in 2015 als teamleider nauw betrokken raakte bij de ontwikkeling van diverse softwareapplicaties. Nadien heeft hij Scrum veel toegepast in IT én non-IT teams.

LINKEDIN
Follow by Email
Schrijf je in om om de week de nieuwste Agile inzichten te ontvangen