slim
samen
werken

Design Sprint Dinsdag – Oplossingen ontwerpen

De Design Sprint Dinsdag draait om het genereren van oplossingsrichtingen voor het vraagstuk dat je op maandag in de Design Sprint hebt geïdentificeerd. Hierbij gebruik je een methode die ontwikkeld is om diep te leren nadenken.

In plaats van een typische groepsbrainstorm schetst ieder teamlid zijn eigen gedetailleerde en eigenzinnige oplossingen, aan de hand van een stappenplan dat de nadruk legt op kritisch denken.

Design-Sprint-Dinsdag

Mixen en verbeteren

Je begint op dinsdag met het zoeken naar bestaande ideeën die je later op de dag gebruikt om tot nieuwe en originele oplossingen te komen. De methode voor het verzamelen en synthetiseren van deze bestaande ideeën worden Bliksem Demo’s genoemd. Deze werken als volgt:

  • Je start met het maken van een lijst van producten of diensten die als waardevolle inspiratie kunnen dienen.
  • Iedere 3 minuten presenteert ieder teamlid kort zijn favoriete oplossingen en legt daarbij uit waarom ze zo cool zijn.
  • Schrijf de goede ideeën op een whiteboard zodra deze worden gepresenteerd om later je geheugen mee op te frissen
  • Een whiteboard vol met 10 tot 20 ideeën is het eindresultaat van deze exercitie

Het doel van de demo ronde is om rauw materiaal te vinden en niet klakkeloos kopieën te maken van je concurrentie. Opvallend is dat de beste oplossingen van ideeën voortkomen uit andere omgevingen met vergelijkbare problemen.

Na afloop van de Bliksem Demo’s maak je als team de keuze of je het probleem gaat opdelen en in groepjes uitwerkt of dat je het probleem in zijn geheel met het hele team samen wilt uitwerken. Als je een heel scherp en duidelijk sprintdoel hebt geformuleerd kun je prima als volledig team samen het volledige probleem onderzoeken. Maar als er verschillende deelgebieden zijn om te behandelen is opdelen in groepjes de beste keuze.

Schetsen

Dinsdagmiddag gaat iedereen uit het team afzonderlijk aan de slag met schetsen. Het is daarbij belangrijk om te starten op papier en het maakt niet uit of je wel of niet kunt tekenen. Het gaat erom dat je jouw voorgestelde oplossingen kunt overbrengen aan de rest van het team. De kwaliteit van de oplossing staat hierbij centraal, niet wie het beste kan tekenen. Het idee achter het schetsen is dat het de snelste en meest makkelijke manier is om abstracte ideeën te transformeren in concrete oplossingen.

Bij schetsen is het van belang dat je dit individueel doet, om jezelf zo goed mogelijk de tijd te geven om onderzoek te doen, inspiratie te zoeken en na te denken over het probleem. Dit is zeker niet makkelijk aangezien je het probleem niet alleen oplost.

Onderstaande checklist helpt je om tot een waardevolle oplossingsschets te komen:

  1. Loop rond in de ruimte, bekijk het whiteboard met ideeën en maak aantekeningen om je geheugen op te frissen. Begin met het overnemen van het langetermijndoel, kijk vervolgens naar de HMW vragen en de aantekeningen van jouw Bliksem Demo’s. Neem voor deze hele stap 20 minuten de tijd en gebruik deze tijd vooral ook om nog wat dingen op te zoeken op je laptop of mobiel. Aan het eind van deze stap sluit iedereen de laptops en telefoons en neem je nog 3 minuten tijd om te bestuderen wat je hebt opgeschreven. Omcirkel dat wat eruitspringt.
  2. Tijd om over te schakelen op de ideeën-modus. Werk op één pagina alles wat in je opkomt uit, van diagrammen tot stokfiguurtjes of andere krabbels. Neem ook hier 20 minuten de tijd voor en besteed na afloop 3 minuten om het resultaat te bekijken en te omcirkelen wat jouw favoriete idee is.
  3. Crazy 8s is de derde stap en die gaat in een hogere versnelling. Iedereen werkt in 8 minuten 8 variaties uit van de sterkste ideeën. Gebruik hiervoor één A4’tje en vouw deze drie keer in de lengte en één keer in de breedte om zo 8 vensters te maken. Zet een timer op 60 seconden en begin direct met schetsen nadat je op start hebt gedrukt. Wees vooral snel en slordig, niemand krijgt deze Crazy 8s namelijk te zien. Vraag je bij iedere schets van een idee af “wat zou een andere goede manier om dit te doen zijn?”. Ga daarmee door tot je geen variaties meer kunt bedenken. Pak dan het volgende sterke idee.
  4. De laatste stap draait om het schetsen van de oplossing. Ieder teamlid schetst daarbij zijn beste idee op papier; goed uitgewerkt, eenvoudig om te begrijpen en met veel aandacht voor detail. Iedere schets is daarbij een storyboard met 3 panelen gemaakt van post-its. Een aantal belangrijke regels bij deze stap zijn:
  • Laat de schets voor zichzelf spreken
  • Houd de schets anoniem
  • Lelijk is oké
  • Woorden doen ertoe
  • Pakkende titel

Als ieder teamlid klaar is met zijn oplossingsschets, verzamel deze dan (zonder te kijken) op een stapel om ze met frisse ogen voor het eerst te bewonderen op de woensdag!

Design-Sprint-Week

Blogreeks Design Sprints

Deze blog is onderdeel van een 6-delige blogreeks, waarin alle dagen van de Design Sprint worden uitgelicht. Om teams te ondersteunen in het Design Thinking, biedt Agile Scrum Group een online Design Thinking Training aan. Informeer je verder over Design Sprints en schrijf je hier onder in om de 6-delige blogreeks te ontvangen.

 

Vind je dit artikel interessant? Volg ons op LinkedIn (we delen onze blogs met je).

NB: bij het opstellen van deze blog serie hebben wij ons voor een groot deel laten inspireren door het fantastische boek ‘Sprint’ van Jake Knapp.

 

Over de auteur: Jeroen Kooistra

Jeroen is Agile Coach en trainer bij Agile Scrum Group. Jeroen is in aanraking gekomen met Scrum toen hij in 2015 als teamleider nauw betrokken raakte bij de ontwikkeling van diverse softwareapplicaties. Nadien heeft hij Scrum veel toegepast in IT én non-IT teams.

LINKEDIN
Follow by Email
Schrijf je in om om de week de nieuwste Agile inzichten te ontvangen