slim
samen
werken

Design Sprint Maandag – Obstakels & Sprintdoel

Het is Design Sprint Maandag, de werkweek is weer begonnen en het team begint aan de Design Sprint van deze week.

Eigenlijk begin je bij het einde: langetermijndoelen opstellen en de gehele sprint in kaart brengen. Het team ontwerpt een stappenplan, mogelijke obstakels, en potentiële oplossingen. Experts worden geraadpleegd om verdere inzichten te verkrijgen en aan de hand daarvan wordt een sprintdoel gepresenteerd. Op de maandag ben je ambitieus, maar het is belangrijk om ook reëel te zijn in het doel dat je deze week wilt behalen.

Design-Sprint-Maandag

Beginnen bij het einde

Om het team de gehele sprint op één lijn te krijgen is het noodzakelijk om een langetermijndoel te stellen. Met een hoger doel snappen mensen beter waarom en waarvoor ze de sprint doen. Met deze ambitieuze doelstelling, kan het team dromen en enthousiast worden van het mogelijke eindresultaat. Dit zorgt voor de nodige energie en positiviteit om de sprint mee te beginnen. Daarnaast kan het team terugvallen op het langetermijndoel om zich moed in te spreken als tegenslagen zich voordoen. Om te motiveren en stimuleren is het noodzakelijk om te weten waar je aan begint.

Aan de hand van Sprint Questions wordt de inventarisatie van het stappenplan in gang gezet. Wat moet er gedaan worden om het langetermijndoel te behalen? Welke obstakels kunnen het project laten mislukken? Wat willen we precies weten aan het eind van deze Sprint?

Niets triggert de hersenen zo effectief als het stellen van vragen. Door het stellen van exploratieve vragen wordt het denkproces ingang gezet en krijgen de teamleden de ruimte om zich het proces voor te stellen. Als dit met het gehele team wordt gedaan, komen er al meerdere inzichten samen en wordt de kans op doorbraken groter.

Stappenplan in kaart brengen

Nadat de hersenen zijn gestimuleerd breng je het bestaande proces in kaart waar je je op gaat focussen. Je kunt ook in kaart brengen welke stappen verschillende stakeholders moeten nemen om jouw lange-termijndoel te bereiken.

Onderscheid dus de stappen en tevens de verschillende rollen. Door de stappen inzichtelijk te maken krijg je je stakeholders, benodigdheden en/of acties beter in kaart.

Obstakels & experts

Voor de stappen die je in kaart hebt gebracht ga je nadenken over mogelijke obstakels. Je gaat tevens in gesprek met experts en klanten om te achterhalen of het stappenplan/ proces dat je hebt gevisualiseerd logisch is.

Niemand kan alles weten en daarom moet men vragen blijven stellen om te leren. Zeker bij het realiseren van een product/proces/project heb je te maken met verschillende expertises. Experts en klantgesprekken zijn daarom onmisbaar.

Na deze stap heb je een lijst met obstakels.

How Might We Notes

Nu je het langetermijndoel in beeld hebt, inzicht hebt in het proces, en experts hebt geraadpleegd heb je een duidelijk beeld van de casuïstiek. Je bent diverse uitdagingen tegengekomen die je in deze stap gaat herformuleren als kansen.

Een effectieve manier om obstakels te herformuleren, zijn de ‘How Might We Notes’. Maak gebruik van post-its en probeer ideeën op te schrijven in de vorm van een vraag. Probeer in 10 minuten de briefjes te categoriseren aan de hand van thema’s. Hierdoor verkrijg je een overzicht van de potentiële sprintonderwerpen.

Stem vervolgens op de HMW-notes om ze te prioriteren. Ieder teamlid krijgt 2 stemmen om weg te geven aan de beste HMW. Er mag op eigen geschreven notes en twee keer op dezelfde worden gestemd. Tenslotte wordt er een selectie gemaakt van de HMW-notes met de meeste stemmen.

Sprintdoel concretiseren

Aan de hand van de expert-interviews en de HMW-notes wordt een sprintdoel opgesteld. Hierbij moet het duidelijk worden wie de belangrijkste klant/stakeholder is en welk “klant-moment” het meeste aandacht nodig heeft.  Het werk op de rest van de sprintdagen volgt uit dit sprintdoel, wees daarom zo concreet mogelijk. Op deze manier rond je de Design Sprint Maandag succesvol af.

Design-Sprint-Week

Blogreeks Design Sprints

Deze blog is onderdeel van een 6-delige blogreeks, waarin alle dagen van de Design Sprint worden uitgelicht. Om teams te ondersteunen in Design Thinking, biedt Agile Scrum Group een online Design Thinking Training aan. Informeer je verder over Design Sprints en schrijf je hier onder in om de 6-delige blogreeks te ontvangen.

Vind je dit artikel interessant?

Volg ons op LinkedIn (we delen onze blogs met je)

NB: bij het opstellen van deze blog serie hebben wij ons voor een groot deel laten inspireren door het fantastische boek ‘Sprint’ van Jake Knapp.

Over de auteur: Julissa Zwemmer

Als schrijfster en marketeer ben ik altijd bezig om teksten zo pakkend en meeslepend mogelijk op te bouwen. Met mijn academische achtergrond heb ik een gevoel voor bondig schrijven en daag ik mijzelf graag uit om verschillende vakgebieden te belichten. Ik raadpleeg externe literatuur en deskundigen om telkens weer prikkelende blogs te schrijven.

LINKEDIN
Follow by Email
Schrijf je in om om de week de nieuwste Agile inzichten te ontvangen