slim
samen
werken

Design Sprint Donderdag – Prototype maken

Het is Design Sprint Donderdag vandaag maak je een prototype. Allereerst moet het duidelijk zijn wat we vandaag maken, namelijk een simpele visuele weergave van ons idee. Niet meer dan uiterlijk vertoon om feedback op te krijgen. En dan alleen feedback op het idee waar je de afgelopen 3 dagen aan hebt gewerkt met het team.

Doe je een Design Sprint rondom kantoorinrichting, dan kun je bijvoorbeeld met kartonnen meubels en laptops werken. En voor bijvoorbeeld software betekent dit dat het prototype niet volledig hoeft te functioneren, maar een indruk geeft van de lay-out en functionalitiet.

Design-Sprint-Donderdag

Desing Sprint Prototype

Om te bepalen wat je gaat prototypen, kijk je naar het storyboard en de solution sketches die al zijn gemaakt. Hiervan gebruik je de belangrijkste ideeën om tot een prototype te komen. Een enorm voordeel van een prototype is dat feedback gemakkelijk opgevraagd kan worden door een prototype te testen. Met een ‘af’ product waar je met een team maanden aan hebt gewerkt heb je een emotionele band. Het doet pijn als je kritiek krijgt. Met karton en een dummy-interface waar je één dag aan hebt gewerkt zal dit aanzienlijk minder zijn. Houd onderstaande punten in gedachten bij het opstellen van de prototype:

  1. Alles is te prototypen
  2. Prototypes zijn wegwerp artikelen
  3. Bouw genoeg om te leren, niet meer
  4. Het prototype moet ‘echt’ lijken
    • Echt genoeg om reacties te krijgen op het product
    • Zo echt mogelijk binnen één dag

Het proces

Elk prototype is anders, hierdoor is er geen kant en klaar actieplan voor het proces. De volgende stappen worden altijd doorlopen;

  1. Kies de juiste gereedschappen
    • Zo eenvoudig mogelijk
    • Het moet er goed uitzien
    • Het hoeft niet echt te werken
  2. Verdeel de taken;
    • Makers (2 of meer), deze maken de onderdelen van het prototype
    • Samenvoeger (1), maakt er één prototype van
    • Schrijver (1), zorgt voor de juiste teksten
    • Verzamelaar (1), zoekt afbeeldingen, icoontjes, etc.
    • Interviewer (1) schrijft een interview script voor vrijdag en is bij voorkeur niet betrokken bij het maken van het prototype.
  3. Maak er een geheel van, zorg dat er geen foutjes in zitten die afleiden van het product en de illusie verstoren.
  4. Doe een generale repetitie rond 3 uur zodat er tijd is om foutjes te verhelpen.

Prototype Tips

  • Gebruik timeboxes, vaste tijdsblokken voor alle werkzaamheden
  • Zorg voor een rustige stille ruimte waar het team niet wordt gestoord
  • Plan check-in tijdstippen voor feedback en evaluatie en stem deze af met de organisatie.

Design-Sprint-Week

Blogreeks Design Sprints

Deze blog is onderdeel van een 6-delige blogreeks, waarin alle dagen van de Design Sprint worden uitgelicht. Om teams te ondersteunen in het Design Thinking, biedt Agile Scrum Group een online Design Thinking Training aan. Informeer je verder over Design Sprints en schrijf je hier onder in om de 6-delige blogreeks te ontvangen.

 

Vind je dit artikel interessant?

Volg ons op LinkedIn (we delen onze blogs met je)

NB: bij het opstellen van deze blog serie hebben wij ons voor een groot deel laten inspireren door het fantastische boek ‘Sprint’ van Jake Knapp.

Over de auteur: Klaas van de Gevel

Klaas is Agile Coach afkomstig uit een IT omgeving. Zijn expertise ligt op het coachen van teams in Agile werken. Als Scrum Master of Agile Coach heeft Klaas een pragmatische, resultaatgerichte aanpak.

LINKEDIN
Follow by Email
Schrijf je in om om de week de nieuwste Agile inzichten te ontvangen