slim
samen
werken

Design Sprint 2.0 Donderdag: testen & feedback verzamelen

De Design Sprint 2.0 Donderdag is de laatste dag van de Design Sprint. Je hebt de afgelopen dagen geweldig met je team samengewerkt. Dit is de dag waarop testgebruikers feedback geven op het prototype. Vinden ze het geweldig of zitten er nog haken en ogen aan je concept? Deze feedback is cruciaal voor het verdere ontwikkelproces.

Donderdag-Design-Sprint-2.0

Prototype testen

Voor het krijgen van feedback op je prototype te krijgen heb je geen experts nodig, maar ‘gewone’ potentiële gebruikers die je kunt interviewen (Jake Knapp geeft in zijn boek ‘Sprint’ het eerste Harry Potter-manuscript als voorbeeld. Nadat het manuscript eerder door anderen was afgewezen liet een uitgever het lezen door zijn achtjarige dochter. Die vond het geweldig en wilde meer! De rest is geschiedenis). Voor een significante hoeveelheid feedback heb je meestal genoeg aan vijf representatieve eindgebruikers. Gelukkig heb je in de voorbereiding al nagedacht over de doelgroep voor je product. Hierdoor heb je genoeg tijd om de juiste kandidaten te vinden.

Voor het testen van een fysiek product heb je een tastbaar prototype nodig. Als het gaat om een digitaal product of dienst dan gebruik je geprepareerde telefoons, tablets of laptops met beperkte functionaliteit. Hiermee voorkom je hinder van andere apps, programma’s of instellingen. Het prototype moet een goede indruk geven van de werking, maar te veel details kunnen afleiden van de interactie.

Voor de interviewer is het belangrijk om neutraal te reageren op de antwoorden van de testpersoon. Dit voorkomt sociaal wenselijk antwoorden om de interviewer ‘te sparen’. Door duidelijk aan te geven dat je niet hebt meegewerkt aan dit prototype, maar uitsluitend interviewt, maak je het makkelijker om kritiek te geven. Het interview is altijd één op één. Andere teamleden kijken mee vanuit een andere ruimte en maken aantekeningen en notities. We geven een aantal tips kunnen helpen vorm te geven aan een feedback interview:

  1. Het gesprek begint met een vriendelijk welkom. Hierbij maak je duidelijk wat het doel is en dat het product getest wordt, niet de testgebruiker.
  2. Hierna volgt een aantal open vragen om het interview en de test in een duidelijke context te plaatsen.  De testgebruiker kan alvast wennen aan het soort vragen dat hoort bij het interview. Deze vragen beginnen algemeen en worden steeds specifieker met betrekking tot het soort product of dienst dat wordt getest.
  3. Het prototype wordt geïntroduceerd. Hierbij wordt benadrukt dat het om een prototype gaat. Als dingen onduidelijk zijn of niet werken, dan ligt dat aan het prototype en niet aan de testgebruiker.
  4. De testgebruiker voert in een gecontroleerd scenario een reeks opeenvolgende taken uit. Door het geven van hints en vragen wordt de tester door de reeks geleid, zodat er een waarheidsgetrouwe, niet-gestuurde ervaring kan worden gemeten.
  5. Ten slotte is er een nagesprek waarin de testgebruiker wordt gevraagd naar de ervaringen en gevoelens bij het product, zoals:
  • Wat prettig was en wat niet?
  • Wat makkelijk was en wat nog onduidelijk?
  • Hoe verhoudt het product zicht ten opzichte van concurrenten.
  • Zou je het product aanbevelen?
  • Wat er nog verbeterd kan of moet worden?

Feedback verwerken

Tijdens het interview maakt het team aantekeningen over alles wat ze zien en horen. Positieve en negatieve feedback op het prototype worden per testgebruiker gedocumenteerd in een matrix: de ‘feedback-muur’. De verzamelde feedback wordt geanalyseerd waarna het prototype in een volgende sprint kan worden aangepast en opnieuw getest. Dit proces wordt herhaald totdat er voldoende is geleerd. Uiteindelijk kan er worden overgegaan op een projectmatige implementatie van het concept.

Overview-Design-Sprint-week-2.0.

Blogreeks Design Sprints 2.0

Deze blog is onderdeel van een blogreeks, waarin de Design Sprint 2.0 per dag wordt uitgelicht. Om teams te ondersteunen in Design Thinking en Design Sprints biedt Agile Scrum Group een Design Thinking Training aan. Het is ook mogelijk om een Design Sprint te laten begeleiden door één van onze Design Sprint facilitators. Informeer je verder over Design Sprints en schrijf je hieronder in om de 5-delige blogreeks te ontvangen.

Vind je dit artikel interessant?

Volg ons op LinkedIn (we delen onze blogs met je)

Over de auteur: Frank Verhelst

Frank is Agile Coach en Scrum trainer. Hij helpt teams met het aanleren van de routines rond Scrum en Kanban. Vanuit ‘Voordoen, na- doen, zelf doen’ is het de bedoeling de teams zo snel mogelijk op eigen kracht op gang te brengen. Frank is een gepassioneerd trainer; energie, inspireren en doen! kenmerken zijn stijl. Naast de Scrum methode heeft hij ook ervaring met Design Thinking en Design Sprints en besteedt hij veel aandacht aan het schrijven van goede User Stories.