slim
samen
werken

4 praktijkvoorbeelden van Design Sprints

Veel organisaties omarmen Design Sprints. De Design Sprint gebruik je om van complex vraagstuk naar innovatieve oplossing te komen in één week.

In dit blog worden 4 praktijkvoorbeelden benoemd, om een duidelijk beeld te schetsen van de mogelijkheden die Design Sprints bieden.

Design-Sprint-Week

1. Design Sprints in het Onderwijs

Michael Schurr, een 2e klas leraar in Hawaï besloot om Design Thinking te gebruiken om erachter te komen wat het beste ontwerp voor zijn lessen zou zijn.

Op basis van de inbreng van zijn leerlingen, was hij in staat om zijn klaslokaal te herontwerpen om beter in te spelen op de behoeften en wensen van zijn studenten. Gezamenlijk begonnen ze aan een ontwerpreis en kwamen tot een aanpak die studenten niet als ontvangers van informatie, maar als vormgevers van kennis aanspreekt.

Door gebruik te maken van inzichten van docenten, ouders en studenten in en buiten school, verzamelde het ontwerpteam inspiratie over de manieren waarop mensen omgaan met informatie en het lesmateriaal. Inzicht in de wensen van leerkrachten, studenten, ouders en beheerders heeft het team geholpen bij het ontwikkelen van middelen om huidige curriculumdocumenten te vervangen en te verbeteren.

post-it Retrospective Vorm

Met behulp van een reeks van mini-charrettes, How Might We Notes, werden de behoeften en belangen van leerlingen, leraren, gezinnen en betrokkenen verzameld om nieuwe oplossingen te bedenken om de school effectiever te ontwerpen.

Dit leidde tot een innovatief schoolmodel waarin zowel inhoud als structuur vernieuwend werd ingericht. Dit is het eerste schoolmodel in Hawaï dat is ontstaan met Design Thinking.

2. Design Sprints in de Gezondheidszorg

Stanford Health Care gebruikt Design Thinking om twee verpleegafdelingen te herontwerpen. Het idee voor innovatie ontstond vanuit de verpleegsters. Zij wilden weten wat patiënten nodig hadden en wat zij vonden dat ontbrak. Het team richtte zich op het proces: het probleem vaststellen en informatie vergaren.

Op de eerste dag interviewden het team patiënten en gezinnen over hun ervaringen met de medische zorg. Later die dag namen ze deel aan een oefening om het inlevingsvermogen te vergroten. Op deze manier konden de verpleegsters beter inbeelden wat een patiënt nodig zou hebben.

Die eerste dag leverde een overvloed aan materiaal op om de tweede dag een prototype te ontwikkelen. Bepaalde thema’s waren snel duidelijk. Patiënten wilden een regelmatige stroom van informatie zodat zij beter begrijpen wat er gebeurt, en ze wilden weten dat hun zorgverleners met elkaar communiceerden. Gecoördineerde en duidelijke communicatie, zeiden ze, zou veel doen om hun verhoogde angst te verlichten.

Met behulp van Design Thinking kon het team georganiseerd een nieuw innovatief protocol opstellen voor de patiënten.

3. Design Sprints in Culturele sector

Morristown National Historical Park merkte een voortdurende daling van het aantal bezoekers. Zij nodigden een klein publiek uit in het auditorium en reproduceerde een traditionele klasdynamiek. De vrijwilligers kregen een werkblad en werden gevraagd om steekwoorden te noteren als antwoord op de vraag: wat zou helpen om het museum meer interactief te maken?

Dit gaf het museum inzichten in problemen over gebrek aan geloofwaardigheid, relevantie en betrouwbaarheid. Deze informatie was bruikbaar om een aantal eenvoudige veranderingen door te voeren die een grote impact zouden hebben. Een voorbeeld is dat stoelen in cirkels geplaatst zijn om de traditionele museum lay-out te doorbreken. Hierdoor was het uitnodigender voor bezoekers om met elkaar in gesprek te gaan.

4. Design Sprints in de private sector

Airbnb stond in 2009 op de rand van een faillissement. Paul Graham vertelde hen dat het werk anders moest worden gedaan, en dat ze computercodes konden vergeten, dat ze zichzelf in de schoenen van anderen moesten plaatsen om problemen echt op te lossen.

airbnb

Daarom vroeg hij zijn team om na te denken over de manier waarop klanten de app ervaren. Iedereen die zich bij het bedrijf aansloot, moest de eerste week een reis maken en de bevindingen documenteren. Het idee was voor de werknemers om de problemen te zien met hun eigen ogen, om zo creatieve oplossingen te bedenken.

Door steeds te starten bij de gebruiker en snel innovatieve ideeën uit te proberen steeg de omzet binnen de eerste maand met 30%. Dit was deels terug te leiden naar deze nieuwe werkwijze.

Blogreeks Design Sprints

Deze blog is onderdeel van een 6-delige blogreeks, waarin alle dagen van de Design Sprint worden uitgelicht. Om teams te ondersteunen in Design Sprints, biedt Agile Scrum Group een online Design Thinking Training aan. Informeer je verder over Design Sprints en schrijf je hier onder in om de 6-delige blogreeks te ontvangen.

 

Vind je dit artikel interessant?

Volg ons op LinkedIn (we delen onze blogs met je)

Over de auteur: Julissa Zwemmer

Als schrijfster en marketeer ben ik altijd bezig om teksten zo pakkend en meeslepend mogelijk op te bouwen. Met mijn academische achtergrond heb ik een gevoel voor bondig schrijven en daag ik mijzelf graag uit om verschillende vakgebieden te belichten. Ik raadpleeg externe literatuur en deskundigen om telkens weer prikkelende blogs te schrijven.

LINKEDIN
Follow by Email
Schrijf je in om om de week de nieuwste Agile inzichten te ontvangen