slim
samen
werken

Design Sprint 2.0 Dinsdag: het winnende idee uitwerken tot een storyboard

Op de Design Sprint 2.0 Dinsdag kijkt het team naar de conceptschetsen van de dag daarvoor. Het is nu zaak om te beslissen welke ideeën uitgewerkt worden tot een prototype dat donderdag kan worden getest. Via een stemronde wordt het meest waardevolle concept geselecteerd om uit te werken tot een storyboard: het scenario dat beschrijft wat en hoe je het concept gaat testen.

Dinsdag-Design-Sprint-2.0

1. Het kiezen van het ‘winnende’ concept

Om te voorkomen dat we stranden in een oeverloze discussie zijn de evaluatie-en stemrondes op de dinsdag structuur. Bij het evalueren en stemmen volg je deze vijf stappen:

  1. Plak alle conceptschetsen op een wand met tape tot een overzichtelijke ‘tentoonstelling’ van alle concepten
  2. De teamleden kijken individueel naar alle concepten en markeren de interessante onderdelen die eruit springen met rode stickertjes
  3. Bespreek hoog-over de concepten en besteed extra aandacht aan de elementen die eruit springen
  4. Ieder teamlid kiest één oplossing en stemt daarop met een stem-sticker
  5. De door het team aangestelde ‘Beslisser’ maakt de uiteindelijke keuze met een ‘super’ sticker

Het concept met de ‘super’ sticker is de winnaar en wordt geselecteerd om als basis te dienen voor de prototypes. In principe fotografeer en bewaar je de overige concepten om eventueel later uit te werken.

2. Ideeën combineren

Hoe ga je verder als er via de stemronde twee of meer winnende conceptschetsen worden geselecteerd? Als je twee goede, maar conflicterende ideeën hebt, werk je beide ideeën uit tot een prototype om te testen. Je gaat dan de testfase in met twee concurrerende oplossingen waarvan er wellicht één als duidelijke winnaar uit de bus komt.
Ook kan het slim zijn om meerdere winnende oplossingen te combineren tot één prototype. Je kunt hier via een extra stemronde als team toe besluiten. De ‘Beslisser’ kan eventueel helpen als er een doorslaggevende stem nodig is.

Dot Voting Winnaar

3. Storyboard­

De rest van de woensdag staat in het teken van het maken van het storyboard. Feitelijk een scenario dat stapsgewijs beschrijft wat en hoe je het concept gaat testen. Al het materiaal van het winnende concept en indien nodig van andere concepten wordt verwerkt in het storyboard en eventueel. Het maken van het storyboard begint met het tekenen van een rooster bestaande uit minimaal acht vakken van 40x40cm.

Tip: gebruik tape als je moeite hebt om strakke lijnen te tekenen. In het vak linksboven vul je met de eerste ‘scene’ van het verhaal. Ontwikkel je bijvoorbeeld een applicatie, begin dan je openingsscherm van de App Store. Of als je een nieuw pak yoghurt ontwerpt, begin dan bij het schap in de supermarkt, etc.

Als je het eerste vak hebt ingevuld ga je verder met de rest van het verhaal. Gebruik hier vooral de post-its uit de winnende conceptschets en plak ze in het logische vak.  Streef er als team naar dat je die middag uiterlijk om 17:00 klaar bent. Om te voorkomen dat je uitloopt in tijd geven we nog een aantal bruikbare tips:

  1. Beperk je tot de geselecteerde ideeën en laat je niet verleiden om tot nieuwe toe te voegen
  2. Ga niet hele verhalen schrijven maar gebruik alleen titels, tekstkoppen en pakkende zinnen
  3. Maak het gedetailleerd genoeg zodat er donderdag geen fundamentele vragen open staan, maar voorkom dat je daarbij te specifiek wordt
  4. Voorkom dat je strandt in een oeverloze discussie, indien nodig kiest de ‘Beslisser’;
  5. Als je twijfelt over een bepaald onderdeel, gewoon toevoegen! Het is immers een test
  6. Zorg ervoor dat je het verhaal in maximaal 15 minuten kunt vertellen, dus bij een storyboard van acht vakken is dat nog geen 2 minuten per vak.

De belangrijkste keuzes zijn nu gemaakt en het scenario voor het prototype is klaar. De Design Sprint dinsdag zit erop, tijd om je klaar te maken voor de Design Sprint woensdag.

Overview-Design-Sprint-week-2.0.

Blogreeks Design Sprints 2.0

Deze blog is onderdeel van een blogreeks, waarin de Design Sprint 2.0 per dag wordt uitgelicht. Om teams te ondersteunen in Design Thinking en Design Sprints biedt Agile Scrum Group een Design Thinking Training aan. Het is ook mogelijk om een Design Sprint te laten begeleiden door één van onze Design Sprint facilitators. Informeer je verder over Design Sprints en schrijf je hieronder in om de 5-delige blogreeks te ontvangen.

Vind je dit artikel interessant? Volg ons op LinkedIn (we delen onze blogs met je).

Over de auteur: Frank Verhelst

Frank is Agile Coach en Scrum trainer. Hij helpt teams met het aanleren van de routines rond Scrum en Kanban. Vanuit ‘Voordoen, na- doen, zelf doen’ is het de bedoeling de teams zo snel mogelijk op eigen kracht op gang te brengen. Frank is een gepassioneerd trainer; energie, inspireren en doen! kenmerken zijn stijl. Naast de Scrum methode heeft hij ook ervaring met Design Thinking en Design Sprints en besteedt hij veel aandacht aan het schrijven van goede User Stories.