slim
samen
werken

Wat is een Agile supply chain?

Een Agile supply chain is gebouwd om extreem flexibel te zijn in snel veranderende omstandigheden. Deze methode is vooral van belang voor organisaties die snel moeten reageren op economische en technologische veranderingen. Ook in een markt waarin de vraag van de consument snel verandert (denk aan high-end mode, specialistische elektronica) is wendbaarheid van groot belang. Het invoeren van een Agile supply chain stelt organisaties in staat om snel hun logistieke-, marketing- en bijvoorbeeld salesprocessen aan te passen.

Ook interessant: Scrum tools, een vergelijking van 3 aanbieders

Het verschil met een Lean supply chain

Wat is dan Lean supply chain en hoe verhoudt zich dit tot de Agile variant? Lean supply chain richt zich zoveel mogelijk op het reduceren van kosten en het verminderen van verspillingen. Deze methode is vooral van belang voor organisaties waarin grote ordervolumes een rol spelen. Dit is bijvoorbeeld bij voedselproductie het geval.

Wanneer kies je wat?

Als je moet kiezen tussen een Agile of Lean supply chain, wanneer kies je dan precies welke? Als je lage volumes hebt met een hoge variabiliteit dan heb je Agility (wendbaarheid) in je supply chain nodig. Een goed voorbeeld hiervan is de producent van Kleenex, Kimberley Clark. Als zij een bepaald product gaan promoten is het voor hen van belang dat zij vooral weten wat de consument wil om op deze manier zo effectief mogelijk om te gaan met hun resources, marketing- en salestools. Voor producten welke niet specifiek worden gepromoot is het vooral van belang om deze zo efficiënt mogelijk te produceren.
Agile supply chains vereisen goede processen en deze worden vooral gecreëerd door mensen. Het is dus belangrijk dat als je een Agile supply chain wilt instellen, ook je partners (zoals toeleveranciers) hierin worden betrokken. Kan je bijvoorbeeld op het allerlaatste moment nog je producten inkopen?

Toepassen van een Agile supply chain

Wat is er nodig om een traditionele producent te laten functioneren als een online retailer zoals Bol.com of Coolblue? Hoe kan het dat zulke bedrijven orders in een dag kunnen leveren, hun voorraden naadloos aan laten sluiten op de klantvraag? Dit zijn geen overbodige vragen vandaag de dag voor de managementteams van grote bedrijven. Klanten en hun behoeftes veranderen sneller dan ooit. De servicebehoeftes van klanten groeien navenant. Dit alles vraagt een enorme agility van de Supply chain. McKinsey heeft onderzoek gedaan naar de prestaties van 250 bedrijven in 5 sectoren. Hieruit kwam naar voren dat de bedrijven met een meer Agile supply chain 7 procent beter scoorden in serviceniveaus en voorraden hadden die gemiddeld ongeveer 23 dagen korter in hun distributie- en productiecentra lagen. Zaken die Agile bedrijven beter voor elkaar hebben zijn bijvoorbeeld het voorspellen (forecasten) van de klantvraag (eventueel met hulp van kunstmatige intelligentie), meer flexibiliteit in hun arbeidscapaciteit en het meer optimaliseren van hun voorraden tussen de verschillende productie- en distributielocaties. Wat veel bedrijven nog erg lastig vinden, is het beïnvloeden van vraag door middel van realtime prijsaanpassingen. Amazon heeft dat als een van de weinigen goed voor elkaar. Amazon past prijzen en voorraden realtime aan op basis van veranderingen bij concurrenten.

Hoe creëer je een Agile supply chain?

  • Integreer je productieplanning met die van je leveranciers. Door je partners mee te nemen in je verwachte vraag zijn zij op de hoogte van eventuele veranderingen in vraag. Tegelijkertijd verwacht je ook inzicht in hun
    beschikbaarheid van voorraden en resources.
  • Standaardisatie is een goede manier om snel op veranderingen in klantvraag te kunnen inspelen. Met behulp van een basisproduct, waaraan eenvoudiger aanpassingen kunnen worden gedaan, kan beter worden ingespeeld op de markt. Dit gaat sneller dan wanneer alles van scratch moet worden ontwikkeld.

Meer weten over Agile in grote organisaties? Ontdek SaFe!

Ook interessant:

Volg ons op LinkedIn (we delen onze blogs met je)

 

Over de auteur: Bas Kooijman

Met zijn creatieve geest weet Bas groepen in beweging te krijgen. Hij maakt het liefst gebruik van niet-alledaagse methoden om medewerkers te inspireren. Bas houdt de nieuwste technieken in de gaten, naast Agile, Zelforganisatie zijn er zoveel meer interessante methodes. Houd zijn blogs in de gaten om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.