slim
samen
werken

10 redenen om te starten met Agile werken

Er zijn legio manieren om efficiënt en effectief samen te werken. Veel organisaties kiezen er tegenwoordig voor om op een Agile manier te gaan werken. In dit artikel geven we 10 redenen waarom ook jouw organisatie zou moeten starten met Agile werken.

1. Snellere time-to-market
Veel mensen en organisaties die besluiten om Agile te gaan werken zijn met name de lange opleveringscycli zat die vaak ook nog eens de verkeerde producten of diensten als eindresultaat hebben en waar klanten tevens geen interesse (meer) in hebben. Het idee van bijvoorbeeld een twee-wekelijkse oplever- cadans klinkt veel bedrijven dan ook als muziek in de oren.

2. Snelle ROI (return on investment)
Onlangs waren we op bezoek bij een team die vraagtekens zette bij het opdelen van hun User Stories in kleinere behapbare brokken. In hun ogen leverde deze kleine (deel)producten te weinig op. Toch besloten ze het een Sprint te proberen. De reactie van hun Product Owner achteraf was veelzeggend: “Omdat ik een werkend product aan mijn klant kon laten zien besloot hij het product te kopen.”

scrum trainingen

3. Feedback van klanten
Met enige regelmaat zien we producten geproduceerd worden waarvan allerlei functies uiteindelijk nooit gebruikt worden door de klant. Dit zien we ook bij aanbieders van diensten gebeuren. Stel je nu eens voor dat alle tijd die wordt gebruikt voor de ontwikkeling van dingen die klanten níet willen zou worden gebruikt voor de ontwikkeling van dingen die klanten juist wél willen? Scrum biedt een raamwerk dat in korte cycli deelproducten oplevert én in elke cyclus tijdens de Sprint Review feedback van stakeholders verzamelt om vervolgens te gebruiken voor de volgende Sprint.

wat is agile scrum methode en hoe leg ik dat uit?

4. Het maken van de juiste producten of diensten
Het lijkt dat deze reden heel erg lijkt op de voorgaande. Toch is er wel degelijk een verschil. Zelfs al bouwen we datgene dat een klant graag wil. Als uiteindelijk blijkt dat hij of zij het in de praktijk op een andere manier gebruikt dan wij het ontwikkeld hebben, is er nog steeds geen klantwaarde gecreëerd. Door deelproducten op te leveren en continu te verbeteren hebben we beter zicht op wat de klant wil én hoe een klant het product uiteindelijk gebruikt.

5. Vermindering van risico’s
Agile ziet risico niet als een apart onderdeel dat moet worden ‘gemanaged’. Agile zelf ís risicomanagement. Door snel op te leveren en feedback te ontvangen verminderen we het risico van het opleveren van verkeerde producten of diensten.

6. Betere kwaliteit
Net zoals klanten geen slechte producten willen afnemen, willen ontwikkelaars geen slechte producten ontwikkelen. Als bedrijven tijd, kosten en scope regelen dan hoeven ontwikkelaars zich alleen nog druk te maken over kwaliteit. Met Agile zijn al deze zaken geborgd en hebben we ook nog eens de ruimte om de scope aan te passen zonder je zorgen te maken dat het niet op tijd wordt opgeleverd.

Enkele kenmerken van een agile organisatie

7. Motivatie
Sommige bedrijven adopteren Agile omdat de bedrijfscultuur wel wat verbetering kan gebruiken. Agile is nu eenmaal een hot topic en veel medewerkers willen het Agile werken eens uitproberen. Agile belooft teams te creëren waarin zelfsturing centraal staat. Teams waarin mensen werken met een gezamenlijk doel. Als je Agile op de juiste wijze invoert, dan creëert het organisaties waarin mensen met veel plezier werken.

8. Efficiency
Je kan het ook het elimineren van verspillingen noemen (denk aan Lean). Omdat grote en uitputtende projectplannen van te voren opstellen in veel gevallen geen zin heeft. Ook heeft het geen zin om mensen in functionele silo’s afzonderlijk van elkaar te laten werken en te hopen dat het niet over de schutting wordt gegooid.

9. Klanttevredenheid
Producten maken die onze klanten kunnen gebruiken maakt zowel ons als ook de klant blij. In staat zijn om continu nieuwe features te kunnen toevoegen aan bestaande producten en diensten maakt klanten nog blijer. Er is niets frustrerender voor een klant om geld te betalen voor een product dat niet doet wat je ervan verwacht. Agile is geen tovermiddel, maar klanten zien wel dat het een ontwikkelproces is waarin de leverancier samenwerkt met de klant om een zo goed mogelijk product op te leveren.

10. Voorspelbaarheid
Veel bedrijven zijn niet in staat om aan te geven aan de klant hoe lang het duurt om iets te ontwikkelen en ook niet wat de klant dan precies kan verwachten. Klanten zijn inmiddels al blij als ze weten wanneer ze iets kunnen verwachten. Met Agile zijn teams veel beter in staat om hun opleverritme voorspelbaar te maken.

Wil je ook met je team aan de slag met Agile? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor Agile advies, trainingen en/of coaching. Bel: 020-2614195 of mail naar: info@agilescrumgroup.nl . We helpen je graag verder!

Ook interessant:

Volg ons op LinkedIn (we delen onze blogs met je) Of deel het in je netwerk:

LINKEDIN
Follow by Email
Schrijf je in om om de week de nieuwste Agile inzichten te ontvangen