samen
werken
Handige Trello Power-Ups voor jouw Scrum Team
TRELLO is een applicatie die werken met Scrum ondersteunt. Trello is zeer gemakkelijk om te leren. Allerlei projecten kun je er uitstekend mee digitaliseren. (Natuurlijk is een fysiek werkstroombord ook een goede optie, maar dat laten we even terzijde.)
Dit is een Trello-bord van een Scrum Team
TRELLO heeft standaard een gratis versie met onbeperkte borden, lijsten, kaarten, leden, checklists en bijlagen. De standaardversie is uit te breiden met betaalde functionaliteiten, ook wel Power-Ups genoemd. Juist vanwege de lage instap is de standaard TRELLO voor beginnende Scrum teams zeer aan te bevelen.
Een wat meer gevorderd team dat complexe en langere projecten draait, zal met de gratis TRELLO-versie al gauw tegen de functionele grenzen aanlopen. Power Ups bieden in dat geval een uitkomst.
TRELLO biedt de standaard de mogelijkheid tot gratis uitbreiding met één Power Up. Wil je méér, dan zal je TRELLO moeten opwaarderen naar de betaalde Enterprise-versie.
Hieronder volgt een lijst met een aantal Power Ups die in bovengenoemde situatie kunnen helpen.
Card Repeater
Heb je bepaalde kaarten die iedere maand terug moeten komen? Gebruik dan de power-up Card Repeater. Een kaart wordt dagelijks, wekelijks, maandelijks of jaarlijks opnieuw toegevoegd. Handig om bepaalde terugkerende taken in te plannen.
- Prijs: gratis, of in combinatie met meerdere Power Ups > via een betaalde TRELLO-versie
Epic cards
Met Epic Cards kan je eenvoudig Epic <-> User Story relaties aanbrengen tussen verschillende kaarten. Hiermee kan je zelfs de taken die bij een Epic horen splitsen over meerdere kaarten, op verschillende borden, waar verschillende teams aan werken. Dat is handig als je de algemene voortgang van een project over meerdere borden wil volgen.
- Volg de status van Epics aan de hand van de status van de bijbehorende sub-taken.
- Je kunt gerelateerde kaarten bekijken en gemakkelijk tussen de Epics verschillende items (zelfs op verschillende borden) schakelen
- Ook kan je definiëren wanneer items “klaar” zijn. Hierdoor is er vanuit de “parent” makkelijk overzicht te houden op de status van alle “child” items die onder de “parent” hangen.
- Volg een volledig project in één oogopslag en de voortgang op alle niveaus. Zoom in op een specifiek item om een individuele taak te zien.
- Prijs: gratis, of in combinatie met meerdere Power Ups > via een betaalde TRELLO-versie
Hello Epics is iets geavanceerder dan Epic Cards. Ook met Hello-Epics kan je kaartrelaties aanbrengen en complexe koppelingen beheren tussen de kaarten/ items. (parent-child relaties bijvoorbeeld) Hierdoor kan je een project splitsen over meerdere borden voor verschillende teams. Dat is handig als je de algemene voortgang van een project op meerdere borden wil volgen.
- Je kunt items koppelen, gerelateerde kaarten bekijken en gemakkelijk tussen verschillende items (ook tussen verschillende borden) heen en weer bewegen
- Volg taken en sub-taken. Splits een item op in kleinere delen terwijl je elk item bijhoudt.
- Ook kan je kan definiëren wanneer items “klaar” zijn. Hierdoor is er vanuit de “parent” makkelijk overzicht te houden op de status van alle “child” items die onder de “parent” hangen.
- Prijs: vanaf $3,99 per gebruiker, per maand (bij jaarabonnement)
Volg een volledig project in één oogopslag en de voortgang op alle niveaus. Zoom in op een specifiek item om een individuele taak te zien.
Butler
Met Butler kun je automatisch scripts instellen volgens het principe ‘als dit, dan dat’. Hiermee bouw je handige scripts om processen te automatiseren. Een aantal voorbeelden:
- Als een taak wordt toegevoegd aan een planning, dan wordt de planning gesorteerd op vervaldatum, waarbij de kaarten die bijna vervallen altijd bovenaan staan
- Maandelijks terugkerende taken verschijnen op de eerste dag van de maand in een specifieke kolom. Afhankelijk van de situatie worden er automatisch een persoon en een vervaldatum aan de taak gekoppeld.
- Als een taak is afgerond, dan verhuist de kaart naar een ander board ‘Done’, waardoor de planning niet overloopt met afgeronde taken. Dit lijken kleine dingetjes, maar het zorgt wel voor een gestroomlijnd proces. Geen taak kan zo worden overgeslagen
- Prijs: gratis, of in combinatie met meerdere Power Ups > via een betaalde TRELLO-versie
Calendar
Manage vervaldata met de “Calendar” Power-up voor Trello. Met de inschakeling van Calendar kan je de vervaldata van de kaarten weergeven in een wekelijkse of maandelijkse kalenderweergave. Door kaarten te slepen/ rangschikken in de kalender werk je de vervaldata automatisch bij. De Trello-agenda kan je exporteren naar apps van derden met een iCalendar-koppeling.
Kort samengevat:
- Toon en/of filter kaarten met vervaldata in een wekelijkse of maandelijkse kalenderweergave.
- Wijzig de vervaldata door kaarten te slepen op de kalender.
- Houd overzicht op voltooide taken door vervaldata als “done” te markeren.
- Exporteer de agenda van een bord naar agenda’s van derden met de unieke iCalendar-link van elke board.
- Prijs: gratis, of in combinatie met meerdere Power Ups > via een betaalde TRELLO-versie
Custom Fields
Als je een drop down-menu, een check box of extra datumvelden wil toevoegen aan TRELLO-kaarten is de “Custom Fields” Power Up erg handig. Of het nu gaat om nummervelden voor het bijhouden van functieverzoeken, extra datumvelden voor start- en einddatums van marketingcampagnes, vervolgkeuzemenu’s van SKU’s voor het beheren van orders van klanten, en meer: het zit allemaal in “Custom Fields” Veldgegevens zijn in één oogopslag inzichtelijk op de voorkant van de Trello-kaarten.
- Custom fields voor tekst, cijfers, checkboxen, data en dropdowns.
- Veldnamen ondersteunen emoji’s voor extra visuele aantrekkingskracht.
- Aangepaste velden worden ondersteund op mobiele apparaten.
- Exporteer aangepaste velden in JSON- en CSV-exports. Opmerking: CSV-exports zijn alleen beschikbaar in Business Class- en Enterprise-teams.
- Prijs: gratis, of in combinatie met meerdere Power Ups > via een betaalde TRELLO–versie
Multiselect for TRELLO (Chrome extensie)
Standaard kan je in TRELLO geen selecties maken van kaarten zelf. Als je deze functionaliteit mist, installeer dan de Chrome-extensie ‘Multiselect for Trello‘. Als je in de Chrome-browser naar Trello gaat, dan krijgt iedere kaart een checkbox en kun je dus gemakkelijk meer kaarten selecteren en een bulkfunctie uitvoeren. NB: Deze TRELLO Power Up is vooral handig voor beheerders, die soms hele groepen met kaarten moeten kunnen “bulk”-bewerken
- Prijs: via de Chrome Web Store, €5,19
Airfocus Prioritization. (Voor enterprise portfolio managers)
Met de airfocus Power-Up kan je Trello-kaarten prioriteren om zo effectiever je portfolio roadmap te plannen. Je switcht gemakkelijk tussen de verschillende gezichtspunten: van de items op het portfolio KANBAN bord, naar het prioriteringsoverzicht van die items, naar een Gantt chart met dezelfde items uitgezet op tijd. Met Airfocus wordt road map-prioritering een stuk eenvoudiger
- Geef prioriteit aan wat je moet doen met een eenvoudig te gebruiken scoresysteem
- Neem betere beslissingen aan de hand van gevisualiseerde prioriteiten
- Maak binnen enkele minuten prachtige Kanban- of Gantt-routekaarten
- Communiceer via TRELLO-prioriteiten en roadmaps visueel naar uw team
- Prijs: vanaf $19 per maand, per individuele gebruiker
Benieuwd naar hoe je optimaal gebruikt maakt van een online kanban bord? Bekijk dan onze Kanban training om hier alles over te leren.
Ook interessant:
- Zelforganisatie: Wat is het? (incl. checklist)
- Scrum overheid: 4 redenen om te scrummen
- Agile Coach opleiding volgen?
Volg ons op LinkedIn (we delen onze blogs met je)