samen
werken
Hoe archiveer je je Jira installatie?
Heb je dagelijks met grote hoeveelheid data te maken? Dit kan invloed hebben op de prestaties van de systemen en tevens de productiviteit van het team verlagen. Bedrijven die met Jira Software werken, en in het bijzonder met Data Center, hebben dagelijks met een grote hoeveelheid gegevens te maken. Om te voorkomen dat de data een negatieve impact op het bedrijf heeft, is het belangrijk om het Data Center op te schonen en de Jira installatie te archiveren. In dit artikel leggen we uit hoe je dit doet, en niet te vergeten; hoe je dit onderhoudt.
Voorbereiden en prioriteren
De eerste stap in het opschonen van je Data Center is het voorbereiden en prioriteren. Begin met het doorspitten van je installatie en bepaal op welke vlakken je snel resultaten kunt boeken. Bekijk bijvoorbeeld hoeveel custom fields er zijn en hoeveel daarvan leeg of ongebruikt zijn. Bekijk hoeveel inactieve gebruikers er zijn en of alle gebruikersgroepen wel nodig zijn.
Identificatie en opschonen van de installatie
De tweede stap is identificatie en opschonen. Het is aan te raden om dit minimaal éénmaal per kwartaal te doen. Je archiveert projecten die voltooid zijn, stopgezet zijn of nooit afgemaakt zijn. Bovendien archiveer je issues die al een tijd niet bewerkt of bekeken zijn. Zo zorg je ervoor dat de informatie nog terug te vinden is, maar in ieder geval niet in de weg staan. Ook kun je custom fields verwijderen die niet meer relevant zijn of gebruikt worden. Het hebben van te veel of slecht geconfigureerde custom fields is namelijk een van de grootste prestatie-killers voor de meeste Jira installaties. Als laatste verwijder je de inactieve gebruikers. Dit zorgt ervoor dat mensen die je organisatie verlaten hebben niet nog per ongeluk toegang hebben en het zorgt ervoor dat er weer een nieuwe gebruikerslicentie vrijkomt.
Automatisering en verbeteringen van de installatie
De derde stap is automatiseren en verbeteringen. In deze stap worden procedures en processen bijgewerkt. Als je installatie opgeschoond is, kan er worden gekeken naar welke aspecten een beter gegevensbeheer nodig hebben. Misschien heb je een beter beleid nodig voor het aanmaken van custom fields of moet je het aantal gebruikers dat custom fields aan kan maken beperken door de rechten aan te passen? Het werken met Jira wordt er in ieder geval makkelijker op na het opschonen.