slim
samen
werken

Grow-coaching voor Scrum Masters (Het model & Valkuilen)

Grow-coaching model gebruik

GROW-model uitgelegd

Het GROW-model is een veelgebruikte structuur voor coachingsgesprekken. De structuur zorgt voor een logische ‘flow’ in het gesprek en werkt toe naar concreet resultaat. Door zelf antwoorden te formuleren op de vragen van de coach maakt de coachee een eigen actieplan. Zo helpt de Scrum Master teamleden verder, zonder te vertellen wat er moet gebeuren. Coaching is vaak krachtiger dan adviseren of uitleggen, omdat de coachee vanuit een eigen intrinsieke motivatie antwoord geeft op vragen van de coach.

Het GROW-model is in de jaren tachtig ontwikkeld door John Whitmore en kreeg bredere bekendheid dankzij zijn boek Coaching for Performance, dat in 1992 uitkwam. Hij ontdekte dat de toepassing van het GROW-model niet alleen de prestatie van medewerkers verhoogt, maar er ook voor zorgt dat individuen meer leren en meer plezier hebben. Bovendien zorgden GROW-gesprekken ervoor dat medewerkers een betekenisvol doel vonden in hun werk.

Een GROW-coachingsgesprek heeft altijd een bepaalde focus. Het is goed om tussen coach en coachee af te stemmen welke focus het gesprek heeft. De sessie bestaat vervolgens uit vier fasen, die samen het acroniem GROW vormen:

Grow Model

1. Goal: in de eerste fase verkent de coach welke doelen de coachee voor zichzelf ziet. Vragen die je als Scrum Master kunt stellen zijn:

  • Wat wil je bereiken?
  • Hoe weet je wanneer je jouw doel hebt bereikt?
  • Waarom is dit voor jou een waardevolle doelstelling?

2. Reality: in de tweede fase van het gesprek stelt de coach vragen over de huidige situatie. Als Scrum Master kun je de volgende vragen gebruiken:

  • Wat gebeurt er nu?
  • Hoe weet je dat jouw beoordeling van de situatie correct is? Vinden meer mensen dit? Is het meetbaar?
  • Wat heb je al geprobeerd binnen de huidige situatie?
  • Welke successen heb je binnen de huidige situatie geboekt?
  • Wat was de oorzaak van deze successen?

3. Options: de volgende fase gaat in op de opties die je hebt als coachee. De coachee formuleert opties aan de hand van de volgende vragen:

  • Welke mogelijkheden zie je momenteel?
  • Wat werkte er eerder goed, en hoe zou je dat opnieuw kunnen inzetten?
  • Als er geen belemmeringen zouden zijn, hoe zou je dan handelen?
  • Wie zou jou kunnen helpen?
  • Wat zijn de voor- en nadelen van de opties die je noemt?
  • Wil je een suggestie van mij horen?

4. Way forward: in de laatste fase van het gesprek benoemt de coachee zijn vervolgstappen:

  • Wat ga je nu concreet doen?
  • Wanneer ga je dat doen?
  • Wat als je nu niets doet?
  • Wat zijn mogelijke obstakels? Hoe ga je die overwinnen?
  • Wie kun je betrekken/wie kan jou helpen?
  • Hoe zul je merken dat je vooruitgang boekt?

Alleen het GROW-model is onvoldoende voor een vruchtbare relatie tussen coach en coachee; het is ook van belang om bepaalde randvoorwaarden in te vullen. Zo is het belangrijk dat de coachee meerwaarde ziet in jou als coach, anders ben je bij voorbaat kansloos. Daarnaast is een veilige omgeving een voorwaarde, omdat coachingsgesprekken persoonlijk kunnen worden. Ten slotte is coaching een proces dat niet met één sessie afgerond is, maar juist vruchten afwerpt door regelmatig een sessie in te plannen.

scrum-master-als-grow-coaching

Hoe pas ik dit model toe als Scrum Master?

  • Het model is in individuele gesprekken met Developers toe te passen. Ook in gesprekken met de Product Owner kan het model van grote waarde zijn.
  • Tijdens de Retrospective kan de Scrum Master het model toepassen op teamniveau. Zo bepaal je als team een actieplan om doelen te bereiken.
  • De rol van Scrum Master verandert met de tijd. Beginnende Scrumteams hebben iemand nodig die hun vertelt hoe Scrum werkt. In deze fase ben je als Scrum Master meer een schoolmeester en facilitator. Na verloop van tijd weet iedereen echter wel hoe Scrum werkt, en vanaf dat moment is coaching veel effectiever.

Vijf valkuilen waarvoor je als coachende Scrum Master moet waken:

  1. Als iemand niet presteert, ga je als Scrum Master nadenken hoe je deze persoon kunt coachen. Coaching is echter niet uitsluitend bestemd voor mensen die ondermaats presteren. Coaching kan zich net zo goed richten op de best presterende leden van het Scrumteam. Zo kunnen zij positieve punten verder doorontwikkelen terwijl zij ambities realiseren.
  2. Coach en coachee maken afspraken tijdens de gesprekken. Als je wilt dat de coachee deze nakomt, is het van belang om als coach altijd het goede voorbeeld te geven. Kom daarom je afspraken na en zeg bijvoorbeeld geen sessies af. Een Scrum Master die taken nalaat, kan verwachten dat dit in no time overslaat op de teamleden.
  3. Coachingsgesprekken kunnen ver afdwalen van de realiteit. Zorg er daarom voor dat je je in gesprekken altijd blijft baseren op concreet gedrag en voorbeelden uit de praktijk van het Scrumteam.
  4. Als persoon kan het verleidelijk zijn om een kant te kiezen bij problemen: ‘Ik vind dat ook niet goed, dat zou die persoon anders moeten doen.’ Doe dat nooit, want je bent een onafhankelijke coach, die zou moeten helpen en faciliteren in het structureren van gedachten en acties van de coachee. Bij coaching gaat het niet over het gedrag van anderen of wat een ander zou moeten veranderen; het gaat om hoe de coachee met zichzelf in een situatie omgaat, of met zichzelf omgaat bij een bepaalde persoon.
  5. Als coachingsgesprekken persoonlijk worden, lijkt doorvragen soms ongepast. Als coach kun je echter niet ver genoeg doorvragen. Zorg ervoor dat je tot de grondoorzaak van problematiek komt en niet alleen de symptomen bestrijdt.

Ook interessant:

7 Tips om de Scrum Master te worden die je team nodig heeft
Wat is Scrum?: 10 korte animatie video’s
De evolutie van een Scrum Master
3 Veelgehoorde Misvattingen over Lean en Scrum

Vind je dit artikel interessant?

Volg ons op LinkedIn (we delen onze blogs met je)

Over de auteur: Rik van der Wardt

Rik is Agile Coach met specialisatie op innovatie en zelforganisatie. Zijn expertise ligt op het ontwikkelen van teams die zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun werk en tot waardevolle vernieuwing komen. Dit doet hij door het inzetten van elementen uit het Agile gedachtegoed, het aanspreken van intrinsieke drive, een dosis gezond verstand en aanstekelijk enthousiasme.