slim
samen
werken

Design Sprint Vrijdag – Testen & Feedback verwerken

De Design Sprint Vrijdag is de laatste dag van de Design Sprint. Je hebt deze week geweldig met je team samengewerkt. Dit is de dag waarop je ontdekt welke reacties potentiële gebruikers geven op jullie prototype. Vinden ze het geweldig of hebben ze op- en aanmerkingen op onderdelen van je product?

Als het goed is hebben jullie creatief gewerkt en ‘out of the box’ gedacht met jullie oplossing. Een paar opmerkingen zijn niet alleen te verwachten, maar het is juist de bedoeling dat je commentaar krijgt van je potentiële klant. Deze feedback is namelijk cruciaal voor een kansrijke innovatie.

Design-Sprint-Vrijdag

Prototype testen

Om de beste interactie en feedback van je prototype te krijgen hoef je geen experts in te huren om tests uit te voeren. Jake Knapp gebruikt in zijn boek ‘Sprint’ het verhaal van het eerste Harry Potter manuscript. Nadat deze door acht uitgevers was afgewezen liet een uitgever het lezen door zijn achtjarige dochter. Die vond het geweldig en wilde meer! De rest is zogezegd geschiedenis.

Je kan de beste, nuttigste feedback halen bij je potentiële eindgebruikers. Om precies te zijn, bij vijf potentiële eindgebruikers. Alle feedback die je nodig hebt kun je uit 5 representatieve eindgebruikers halen. Gelukkig heb je maandag al nagedacht over de doelgroep voor je product. Hierdoor is het vinden van de juiste kandidaten een stuk eenvoudiger.

Feedback vragen: interviews

Uiteraard moeten de eindgebruikers toegang hebben tot het prototype dat je hebt gemaakt. Als het gaat om een digitaal product dan wordt veel gebruik gemaakt van vooraf geïnstalleerde telefoons, tablets of laptops. Hiermee voorkom je hinder van andere apps, programma’s of instellingen.

Bij een tastbaar product of een dienst die is ontwikkelt maak je gebruik van een tastbaar, deels werkend prototype. Het moet een goede indruk geven van de werking zonder details te bevatten die afleiden van de interactie. Voor de interviewer is het belangrijk om neutraal te reageren op de antwoorden van de testpersoon. Dit voorkomt de behoefte om de interviewer blij te maken met bepaalde antwoorden. Door aan te geven dat je niet hebt meegewerkt aan dit prototype maar uitsluitend interviewt, maak je het makkelijker om kritiek te geven.

Het interview is altijd één op één. Andere teamleden kijken mee vanuit een andere ruimte en maken aantekeningen en notities. De volgende tips kunnen helpen vorm te geven aan een feedback interview:

  1. Het gesprek begint met een vriendelijk welkom. Hierbij maak je duidelijk wat het doel is en dat het product getest wordt, niet de gebruiker.
  2. Hierna volgt een aantal open vragen over de gebruiker om meer context te krijgen. De testpersoon went hiermee aan het soort vragen dat hoort bij het interview. Deze vragen beginnen algemeen en werken toe naar vragen over het soort product of dienst dat wordt getest.
  3. Het prototype wordt geïntroduceerd. Hierbij wordt al aangegeven dat het niet een af product is. Als het onduidelijk is of niet werkt ligt dat aan het product, niet aan de tester.
  4. De gebruiker voert een serie taken uit waarbij alleen de interviewer en het team weten welke taken dit zijn. Door hints en vragen wordt de tester door deze taken geleid zonder ooit een opdracht te krijgen.
  5. Ten slotte is er een nagesprek, hierin wil je vragen stellen over het gevoel dat de tester kreeg van het product.
  • Wat prettig was en wat niet.
  • Wat makkelijk was en wat nog onduidelijk.
  • Hoe verhoudt het product zicht ten opzichte van concurrenten.
  • Zou je het product aanbevelen?
  • Wat er nog verbeterd kan of moet worden.

Feedback verwerken

Tijdens het interview maakt het team aantekeningen over alles dat ze zien en horen. Positieve en negatieve feedback over alle aspecten van het prototype worden per testgebruiker vastgelegd in een matrix, de ‘feedback wall’. Deze feedback wordt gebruikt voor de tweede iteratie van het prototype waarna een volgende serie van 5 interviews kan worden gehouden.

Met de verzamelde feedback kan een prototype aangepast worden om hem vervolgens projectmatig te implementeren. Op deze manier kan innovatie tot stand komen met Design Sprints.

Design-Sprint-Week

Blogreeks Design Sprints

Deze blog is onderdeel van een 6-delige blogreeks, waarin alle dagen van de Design Sprint worden uitgelicht. Om teams te ondersteunen in het Design Thinking, biedt Agile Scrum Group een online Design Thinking Training aan. Informeer je verder over Design Sprints en schrijf je hier onder in om de 6-delige blogreeks te ontvangen.

Vind je dit artikel interessant?

Volg ons op LinkedIn (we delen onze blogs met je)

NB: bij het opstellen van deze blog serie hebben wij ons voor een groot deel laten inspireren door het fantastische boek ‘Sprint’ van Jake Knapp.

Over de auteur: Klaas van de Gevel

Klaas is Agile Coach afkomstig uit een IT omgeving. Zijn expertise ligt op het coachen van teams in Agile werken. Als Scrum Master of Agile Coach heeft Klaas een pragmatische, resultaatgerichte aanpak.

LINKEDIN
Follow by Email
Schrijf je in om om de week de nieuwste Agile inzichten te ontvangen